====== Určení přínosů otevření datových sad ====== Pro otevřená data je důležité, aby jejich existence přinášela nějaký užitek. U každé navrhované datové sady je proto důležité analyzovat, jaké přínosy její otevření přinese. Analýzu provádí Koordinátor otevírání dat ve spolupráci s Kurátory dat. Při analýze přínosů doporučujeme postupovat následovně: - Pro datové sady uvedené ve vzorovém publikačním plánu jsou přínosy identifikovány a lze je převzít. - Pokud jste do seznamu přidali vlastní datové sady, ohodnoťte pásmově (0 - žádný přínos, 1 - nízký přínos, 2 - střední přínos, 3 - významný přínos) následující přínosy: * **Posílení transparentnosti** - lepší dostupnost a přístup k informacím o fungování orgánů veřejné správy, například přístup ke smlouvám a veřejným zakázkám; * **Podpora ekonomického růstu** - zveřejněním informací veřejného sektoru jako zdroje pro nové inovace, služby, produkty a podnikatelských příležitostí. Výsledkem může být hospodářský a ekonomický růst; * **Zlepšení služeb veřejné správy a zlepšení kvality života** - veřejný sektor skrze otevřená data informuje veřejnost o plánovaných změnách a akcích a tím vytváří větší důvěru mezi občanem a orgánem veřejné správy; * **Podpora opětovného použití dat** - strojová čitelnost, dostupnost metadat a právní otevřenost dat zajišťují větší znovuvyužitelnost dat veřejného sektoru. Díky tomu je jednodušší vyvíjet aplikace a služby postavené na otevřených datech, * **Zlepšení vnímání veřejné správy veřejností** - díky otevřeným datům jsou orgány veřejné správy otevřenější a transparentnější, což zlepšuje reputaci poskytovatele dat; * **Zlepšení procesů a dat veřejné správy, zlepšení komunikace a spolupráce veřejné správy** - publikace dat ve formátu otevřených dat může napomoci i komunikaci mezi jednotlivými orgány veřejné správy. Publikace otevřených dat může nahradit někdy zbytečně složité předávání dat mezi jednotlivými orgány veřejné správy; * **Zamezení chyb vzniklých při práci s daty** - dostupnost dat ve strojově čitelném formátu minimalizuje potřebu manuálně přepisovat data z dokumentů do jiných systémů a celkově se sníží chybovost; * **Snížení počtu dotazů dle zák. č. 106/1999 Sb.** - zveřejněním otevřených dat se může výrazně snížit počet žádostí dle zák. č. 106/1999 Sb. a tím se výrazně ulehčí poskytovatelům dat; * **Pořádek ve vlastních datech** - analýza dat, katalogizace a publikace umožní orgánu veřejné správyu spořádat svá vlastní data a optimalizovat tak vlastní interní procesy; * **Zvýšení hodnoty dat** strojová čitelnost a otevřenost dat spolu s metadaty přidávají datům novou hodnotu, která může být ještě více rozvinuta v kontextu Otevřených propojitelných dat. ===== Vzorové podklady ===== Jako vzorový podklad použijte Seznam doporučených datových sad k otevření, který obsahuje pro jednotlivé předdefinované přínosy sloupečky. Do nich můžete vyplňovat odhadovanou míru jednotlivých přínosů. Můžete také přidat svoje vlastní přínosy. * [[vzor:vzorovy-publikacni-plan-ministerstva|Vzorový publikační plán pro ministerstva]] * [[vzor:vzorovy-publikacni-plan-centralni-organy|Vzorový publikační plán pro centrální orgány]] * [[vzor:vzorovy-publikacni-plan-kraje|Vzorový publikační plán pro kraje]] * [[vzor:vzorovy-publikacni-plan-obce-s-rozsirenou-pusobnosti|Vzorový publikační plán pro obce s rozšířenou působností]] * [[vzor:vzorovy-publikacni-plan-obce-ostatni|Vzorový publikační plán pro ostatní obce]]