Otevřená data v oblasti podpory demokracie a otevřeného vládnutí jsou zejména využívána jako nástroj pro zajištění transparentnosti.
V oblasti otevřeného vládnutí se dnes vyskytuje řada pojmů, jejichž význam je často zaměňován nebo i nepřesně interpretován.
E-government
E-government je moderní digitální veřejná správa, využívající k výkonu svých působností digitální infrastrukturu, realizující sadu ICT služeb, které jsou sdílené, vzájemně sladěné, důvěryhodné, propojené, přístupné, bezpečné, dostupné a efektivní. (Citace z informační koncepce ČR, Digitální Česko, 2018)
E-government je protokol pro jednosměrnou komunikaci a elektronickou správu VS.
V e-governmentu je využití ICT zaměřeno na vylepšení a digitalizaci služeb VS.
Specifikem e-governmentu v ČR bude vytvářený „Veřejný datový fond“, který bude učen pro publikované veřejné údaje VS ve formátu otevřených dat a stane se také základní metodou pro sdílení veřejných údajů mezi veřejněprávními subjekty navzájem.
Specifický cíl 5.10 informační koncepce ČR:
Veřejný datový fond - tvořený publikovanými veřejnými údaji veřejné správy je základní metodou pro sdílení veřejných informací mezi veřejnoprávními subjekty navzájem i pro sdílení veřejných údajů mezi veřejnoprávní a soukromoprávní sférou v ČR. Veřejný datový fond se od pouhé publikace automatizovaně čitelných Open Dat posune též k publikaci právně závazných, platných a pravidelně aktualizovaných datových sad s jasně definovanou zodpovědností OVS za takové sady.
E-governance
E-governance je obousměrný komunikační protokol.
Využití prostředků ICT je zaměřeno na interakci s různými sociálními partnery, skupinami a ekonomickými subjekty.
Používání otevřených dat je klíčové v boji proti korupci vlády, pro posílení postavení občanů a posílení otevřenosti vládnutí.
Join up government
Join up government je termín vytvořený v devadesátých letech pro starou správní doktrínu nazvanou „koordinace“. V obecném smyslu koordinace ve staré správní doktríně naznačuje, že všechny části výkonné vlády by měly být vzájemně propojeny a vzájemně se doplňovat.
Cílem koordinace ve vládě je mít možnost představit lidem jedinou tvář a působit jako jediná jednotka na několika dosud vzájemně souvisejících problémech
E-democracy - jedná se o formu vlády, ve které se předpokládá, že všichni dospělí občané jsou způsobilí prostřednictvím informačních technologií se přímo zapojit do návrhů, vývoje a tvorby zákonů.
Open government a open governance
OECD definuje otevřenou vládu jako „kulturu vládnutí založenou na inovativních a udržitelných veřejných politikách a postupech inspirovaných zásadami transparentnosti, odpovědnosti a účasti, které podporují demokracii.“
Základní pilíře:
transparentnost - transparentnost se týká zveřejňování příslušných dokumentů a dalších informací o vládním rozhodování a veřejné činnosti směrem k veřejnosti způsobem, který je relevantní, přístupný, včasný a přesný:
relevantní a přístupné znamená, že informace by měly být srozumitelné,
ve vhodném formátu (pro opakované použití),
šité na míru specifické potřebě různých konzumentů,
informace by měly být aktuální, přesné a úplné.
spoluúčast
zodpovědnost
Zodpovědností se rozumí odpovědnost vlády a její povinnost informovat své občany o všech rozhodnutích, která činí, skládání účtů ze všech provedených aktivit, nést odpovědnost za svou výkonnost jako celku i výkonnost jejích veřejných činitelů. Vláda dostala mandát od obyvatel, proto mají občané právo za účelem udržení a posílení demokratického řádu ji posuzovat za její činy. V kultuře vlády by měla být vnořena odpovědnost skládat účty vůči svým občanům bez ohledu na to, zda ji aktivně požadují nebo ne
spolupráce
Spolupráce na veřejných službách představuje spolupráci s třetími stranami s cílem poskytnout přidanou hodnotu při návrhu veřejných služeb a/nebo při jejich poskytování. Spolupráce se také zaměřuje na využívání principů orientovaných na služby, jako jsou jejich opětovné znovu použití, kompozice a modularita služeb. Vytvářená hodnota se netýká pouze zapojené podnikatelské sféry do nově koncipovaných služeb, ale zejména přidané vytvořené hodnoty samotné společnosti.
Základní (otevřené) přístupy:
otevřená data
otevřené procesy
otevřené služby