Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize | ||
datová_politika_klíčové_části [2019/10/07 00:32] – [Publikace otevřených dat do VDF] drahomir.chocholaty | datová_politika_klíčové_části [2019/10/07 00:48] – [Data VDF] drahomir.chocholaty | ||
---|---|---|---|
Řádek 84: | Řádek 84: | ||
=== Využívání otevřených dat z VDF při výkonu veřejné správy === | === Využívání otevřených dat z VDF při výkonu veřejné správy === | ||
- | Při výkonu veřejné správy může OVS potřebovat údaje jiných OVS, kterým ale nemá přístup v rámci rozsahu stanoveného v RPP. Pokud se jedná o veřejné údaje, přistupuje k nim prostřednictvím VDF. Jsou-li data ve VDF dostupná, není žádný jiný způsob přístupu k datům a sdílení dat povolen. Typicky jsou data z VDF využívána následujícím způsobem: | + | Při výkonu veřejné správy může OVS potřebovat údaje jiných OVS, ke kterým ale nemá přístup v rámci rozsahu stanoveného v RPP. Pokud se jedná o veřejné údaje, přistupuje k nim prostřednictvím VDF. Jsou-li data ve VDF dostupná, není žádný jiný způsob přístupu k datům a sdílení dat povolen. Typicky jsou data z VDF využívána následujícím způsobem: |
* ruční vyhledání potřebných datových sad v NKOD a zjištění odkazů ke stažení dat, | * ruční vyhledání potřebných datových sad v NKOD a zjištění odkazů ke stažení dat, | ||
Řádek 99: | Řádek 99: | ||
* V publikovaných datech se nepublikují duplicitní údaje s již publikovanými údaji ve VDF. V případě, že OVS publikuje údaje o entitě, o níž již publikuje ve VDF údaje jiný OVS, publikuje OVS pouze nové doplňující údaje k této entitě. V případě, že zavádí vlastní IRI k identifikaci entity než jiný OVS, propojí vlastní IRI s původním dle otevřené formální normy “Propojená data”. | * V publikovaných datech se nepublikují duplicitní údaje s již publikovanými údaji ve VDF. V případě, že OVS publikuje údaje o entitě, o níž již publikuje ve VDF údaje jiný OVS, publikuje OVS pouze nové doplňující údaje k této entitě. V případě, že zavádí vlastní IRI k identifikaci entity než jiný OVS, propojí vlastní IRI s původním dle otevřené formální normy “Propojená data”. | ||
* Souvislosti mezi entitami v datech stejného poskytovatele i různých poskytovatelů jsou reprezentovány dle otevřené formální normy “Propojená data”. Poskytovatel údajů ve VDF se snaží maximálně propojit entity, o nichž publikuje údaje, na entity o, nichž publikují údaje jiné OVS. | * Souvislosti mezi entitami v datech stejného poskytovatele i různých poskytovatelů jsou reprezentovány dle otevřené formální normy “Propojená data”. Poskytovatel údajů ve VDF se snaží maximálně propojit entity, o nichž publikuje údaje, na entity o, nichž publikují údaje jiné OVS. | ||
+ | |||
+ | ==== Společná pravidla pro otevřená data i data VDF ==== | ||
+ | |||
+ | === Organizační a procesní zajištění publikace dat === | ||
+ | |||
+ | Zapojení VDF do výkonu veřejné správy vyžaduje publikaci skutečně právně závazných, | ||
+ | |||
+ | Koordinátor otevírání dat, do jehož kompetencí a povinností spadá: | ||
+ | |||
+ | * zajištění součinnosti a kontroly výstupů všech ostatních rolí, které se na otevírání dat podílejí, | ||
+ | * komunikace se všemi zapojenými pracovníky do publikace dat, | ||
+ | * externí komunikace s uživateli otevřených dat VS, | ||
+ | * komunikace a spolupráce s Národním koordinátorem otevřených dat, | ||
+ | * komunikace s Datovou kanceláří a s příslušným Chief data officer (CDO). | ||
+ | Kurátor dat - klíčová role pro: | ||
+ | |||
+ | * zajištění kvality, správnosti, | ||
+ | * publikaci datových sad v souladu s platnými právními předpisy ČR a Standardy publikace a katalogizace otevřených dat VS ČR. | ||
+ | Kompletní doporučení, | ||
+ | |||
+ | === Ochrana osobních údajů === | ||
+ | |||
+ | Pokud jsou předmětem evidence informačního systému osobní údaje ve smyslu zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů a nařízení (EU) č. 2016/679, Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), neznamená to, že nelze ze systému publikovat otevřená data. V těchto případech platí následující doporučení. | ||
+ | |||
+ | - V případě, že se jedná o veřejnou evidenci či rejstřík a zvláštní právní předpis nařizuje zveřejnění informací, lze zveřejnit osobní údaje v podobě otevřených dat. | ||
+ | - Ochranu osobních údajů lze zajistit Anonymizací či Pseudonymizací. Z dat se odstraní osobní údaje a případně se nahradí bezvýznamovým umělým identifikátorem. Data bez osobních údajů se pak mohou zveřejnit v podobě otevřených dat. V závislosti na charakteru dat je ale nutné zkontrolovat, | ||
+ | - Data, která není možné nebo vhodné zveřejnit dle předchozího bodu, lze zveřejnit v agregované podobě. Tedy v podobě statistik. V případě zveřejnění statistik je ale žádoucí použít co nejjemnější granularitu dat a časové členění. | ||
+ | === Právní aspekty === | ||
+ | |||
+ | Legislativní rámec otevřených dat v České republice tvoří jejich úprava obsažená v Zákoně č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím a v Nařízení vlády č. 425/2016 Sb., o seznamu informací zveřejňovaných jako otevřená data, které stanovuje vybraným orgánům veřejné správy povinnost zveřejňovat data z konkrétních jimi spravovaných informačních systémů ve formě otevřených dat. Podrobnější informace o strategických dokumentech, |