Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verzePoslední revizeObě strany příští revize | ||
datová_politika_klíčové_části [2019/10/07 00:35] – [Data VDF] drahomir.chocholaty | datová_politika_klíčové_části [2019/10/07 00:50] – [Přístupy k datů VS] drahomir.chocholaty | ||
---|---|---|---|
Řádek 15: | Řádek 15: | ||
Pokud taková sada neexistuje, požádá ohlašovatele odpovídající agendy o doplnění údajů v podobě otevřených dat do VDF. | Pokud taková sada neexistuje, požádá ohlašovatele odpovídající agendy o doplnění údajů v podobě otevřených dat do VDF. | ||
+ | |||
{{ edu: | {{ edu: | ||
+ | |||
Veřejnost má otevřený přístup ke všem otevřeným datům a tedy také k údajům ve VDF prostřednictvím NKOD a Portálu otevřených dat (POD). | Veřejnost má otevřený přístup ke všem otevřeným datům a tedy také k údajům ve VDF prostřednictvím NKOD a Portálu otevřených dat (POD). | ||
===== Základní charakteristiky VDF ===== | ===== Základní charakteristiky VDF ===== | ||
Řádek 84: | Řádek 86: | ||
=== Využívání otevřených dat z VDF při výkonu veřejné správy === | === Využívání otevřených dat z VDF při výkonu veřejné správy === | ||
- | Při výkonu veřejné správy může OVS potřebovat údaje jiných OVS, kterým ale nemá přístup v rámci rozsahu stanoveného v RPP. Pokud se jedná o veřejné údaje, přistupuje k nim prostřednictvím VDF. Jsou-li data ve VDF dostupná, není žádný jiný způsob přístupu k datům a sdílení dat povolen. Typicky jsou data z VDF využívána následujícím způsobem: | + | Při výkonu veřejné správy může OVS potřebovat údaje jiných OVS, ke kterým ale nemá přístup v rámci rozsahu stanoveného v RPP. Pokud se jedná o veřejné údaje, přistupuje k nim prostřednictvím VDF. Jsou-li data ve VDF dostupná, není žádný jiný způsob přístupu k datům a sdílení dat povolen. Typicky jsou data z VDF využívána následujícím způsobem: |
* ruční vyhledání potřebných datových sad v NKOD a zjištění odkazů ke stažení dat, | * ruční vyhledání potřebných datových sad v NKOD a zjištění odkazů ke stažení dat, | ||
Řádek 100: | Řádek 102: | ||
* Souvislosti mezi entitami v datech stejného poskytovatele i různých poskytovatelů jsou reprezentovány dle otevřené formální normy “Propojená data”. Poskytovatel údajů ve VDF se snaží maximálně propojit entity, o nichž publikuje údaje, na entity o, nichž publikují údaje jiné OVS. | * Souvislosti mezi entitami v datech stejného poskytovatele i různých poskytovatelů jsou reprezentovány dle otevřené formální normy “Propojená data”. Poskytovatel údajů ve VDF se snaží maximálně propojit entity, o nichž publikuje údaje, na entity o, nichž publikují údaje jiné OVS. | ||
- | === Společná pravidla pro otevřená data i data VDF === | + | ==== Společná pravidla pro otevřená data i data VDF ==== |
- | == Organizační a procesní zajištění publikace dat == | + | === Organizační a procesní zajištění publikace dat === |
Zapojení VDF do výkonu veřejné správy vyžaduje publikaci skutečně právně závazných, | Zapojení VDF do výkonu veřejné správy vyžaduje publikaci skutečně právně závazných, | ||
Řádek 112: | Řádek 114: | ||
* externí komunikace s uživateli otevřených dat VS, | * externí komunikace s uživateli otevřených dat VS, | ||
* komunikace a spolupráce s Národním koordinátorem otevřených dat, | * komunikace a spolupráce s Národním koordinátorem otevřených dat, | ||
- | * komunikace s Datovou kanceláří a s příslušným Chief data officer (CDO). | ||
Kurátor dat - klíčová role pro: | Kurátor dat - klíčová role pro: | ||
Řádek 119: | Řádek 120: | ||
Kompletní doporučení, | Kompletní doporučení, | ||
- | == Ochrana osobních údajů == | + | === Ochrana osobních údajů |
Pokud jsou předmětem evidence informačního systému osobní údaje ve smyslu zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů a nařízení (EU) č. 2016/679, Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), neznamená to, že nelze ze systému publikovat otevřená data. V těchto případech platí následující doporučení. | Pokud jsou předmětem evidence informačního systému osobní údaje ve smyslu zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů a nařízení (EU) č. 2016/679, Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), neznamená to, že nelze ze systému publikovat otevřená data. V těchto případech platí následující doporučení. | ||
Řádek 126: | Řádek 127: | ||
- Ochranu osobních údajů lze zajistit Anonymizací či Pseudonymizací. Z dat se odstraní osobní údaje a případně se nahradí bezvýznamovým umělým identifikátorem. Data bez osobních údajů se pak mohou zveřejnit v podobě otevřených dat. V závislosti na charakteru dat je ale nutné zkontrolovat, | - Ochranu osobních údajů lze zajistit Anonymizací či Pseudonymizací. Z dat se odstraní osobní údaje a případně se nahradí bezvýznamovým umělým identifikátorem. Data bez osobních údajů se pak mohou zveřejnit v podobě otevřených dat. V závislosti na charakteru dat je ale nutné zkontrolovat, | ||
- Data, která není možné nebo vhodné zveřejnit dle předchozího bodu, lze zveřejnit v agregované podobě. Tedy v podobě statistik. V případě zveřejnění statistik je ale žádoucí použít co nejjemnější granularitu dat a časové členění. | - Data, která není možné nebo vhodné zveřejnit dle předchozího bodu, lze zveřejnit v agregované podobě. Tedy v podobě statistik. V případě zveřejnění statistik je ale žádoucí použít co nejjemnější granularitu dat a časové členění. | ||
- | == Právní aspekty == | + | === Právní aspekty |
Legislativní rámec otevřených dat v České republice tvoří jejich úprava obsažená v Zákoně č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím a v Nařízení vlády č. 425/2016 Sb., o seznamu informací zveřejňovaných jako otevřená data, které stanovuje vybraným orgánům veřejné správy povinnost zveřejňovat data z konkrétních jimi spravovaných informačních systémů ve formě otevřených dat. Podrobnější informace o strategických dokumentech, | Legislativní rámec otevřených dat v České republice tvoří jejich úprava obsažená v Zákoně č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím a v Nařízení vlády č. 425/2016 Sb., o seznamu informací zveřejňovaných jako otevřená data, které stanovuje vybraným orgánům veřejné správy povinnost zveřejňovat data z konkrétních jimi spravovaných informačních systémů ve formě otevřených dat. Podrobnější informace o strategických dokumentech, |