Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze | ||
datová_politika_klíčové_části [2019/10/07 00:19] – [Přístupy k datů VS] drahomir.chocholaty | datová_politika_klíčové_části [2019/10/19 06:42] (aktuální) – odstraněno Jakub Klímek | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | ====== Klíčové části finální " | ||
- | ===== Veřejný datový fond (VDF) ===== | ||
- | |||
- | Veřejný datový fond je princip vytváření a dotváření obrazu propojeného datového fondu dle principů otevřených dat za účelem podpory sdílení údajů OVS při výkonu veřejné správy i mimo jejich rozsah práv a povinností zachycených v RPP a mimo PPDF. | ||
- | Význam a role VDF se projevuje ve dvou oblastech VS. | ||
- | |||
- | * První se týká interního režimu VS, kde je hlavním prostředkem sdílení veřejných údajů mezi veřejnoprávními subjekty navzájem a také rozšiřuje vzájemné sdílení informací o ty údaje, které v PPDF vůbec nejsou. Význam VDF v této oblasti nejlépe vystihuje znění dílčího cíle 5.10 z Informační koncepce ČR. | ||
- | *** “Veřejný datový fond tvořený publikovanými veřejnými údaji veřejné správy je základní metodou pro sdílení veřejných informací mezi veřejnoprávními subjekty navzájem i pro sdílení veřejných údajů mezi veřejnoprávní a soukromoprávní sférou v ČR. Veřejný datový fond se od pouhé publikace automatizovaně čitelných Open Dat posune též k publikaci právně závazných, | ||
- | * Druhou důležitou oblastí, ve které VDF sehrává významnou roli, je oblast směřování ČR k otevřenému vládnutí a postupnému zpřístupňování informací VS veřejnosti. VDF je tvořen publikovanými informacemi VS v podobě otevřených dat a tak se stává součástí všech veřejně přístupných otevřených dat v ČR. | ||
- | ===== Přístupy k datů VS ===== | ||
- | OVM (případně SPUÚ) při výkonu veřejné správy používají údaje vedené v systému základních registrů a údaje vedené o jednotlivých entitách v jiných agendových systémech, pokud mají dle zákona povinnost publikovat svoje údaje jiným agendám. Tyto údaje tvoří PPDF a jednotlivá OVM k nim mají přístup prostřednictvím referenčního rozhraní veřejné správy na základě svých práv a povinností zachycených v RPP. | ||
- | |||
- | OVM může pro svou práci vyžadovat i údaje nad rámec oprávnění definovaných v RPP, případně může potřebovat údaje, které PPDF neobsahuje. V takových případech může přistupovat k veřejně dostupným údajům prostřednictvím VDF a k získání potřebných dat využije vhodnou publikovanou sadu otevřených dat prostřednictvím NKOD. | ||
- | |||
- | Pokud taková sada neexistuje, požádá ohlašovatele odpovídající agendy o doplnění údajů v podobě otevřených dat do VDF. | ||
- | {{ edu: | ||
- | Veřejnost má otevřený přístup ke všem otevřeným datům a tedy také k údajům ve VDF prostřednictvím NKOD a Portálu otevřených dat (POD). | ||
- | ====== Základní charakteristiky VDF ====== | ||
- | |||
- | VDF obsahuje datové zdroje, které slouží jako doplňkový zdroj dat pro OVM v takových případech, | ||
- | |||
- | V konečném důsledku se tímto způsobem rozšiřuje sdílení údajů VS nad rámec zajišťovaný ISZR a eGSB v propojeném datovém fondu (viz. cíl 5.10 informační koncepce). Významným a hodnotným efektem VDF je také jeho zpřístupnění veřejnosti ve formátu otevřených dat v rámci možností a podmínek vymezených v zákonech u jednotlivých agend. | ||
- | |||
- | Data ve VDF musí být poskytovány v podobě otevřených dat a musí tak splňovat všechny požadavky kladené na otevřená data dle zákona č.106/1999 Sb. VDF je základním prostředkem a metodou pro sdílení veřejných informací mezi veřejnoprávními subjekty navzájem a pro sdílení veřejných údajů mezi veřejnoprávní a soukromoprávní sférou. | ||
- | |||
- | Pokud OVS využívá data z VDF, považuje je za správná a nemusí ověřovat jejich správnost. | ||
- | |||
- | Poskytovatel dat do VDF tudíž musí: | ||
- | |||
- | * garantovat správnost publikovaných údajů, | ||
- | * garantovat kvalitu publikovaných údajů, | ||
- | * garantovat aktuálnost publikovaných údajů, | ||
- | * garantovat pravidelnost aktualizace publikovaných údajů, | ||
- | * zajišťovat automatickou notifikaci všech změn zaregistrovaným zájemcům s využitím funkcionality POD. | ||
- | |||
- | ====== | ||
- | |||
- | * Obrazy základních registrů - jako obraz registru budou publikovány statistiky z registru | ||
- | * ROS | ||
- | * RÚIAN | ||
- | * RPP | ||
- | * ROB | ||
- | * Obrazy veřejných rejstříků (veřejné rejstříky právnických a fyzických osob podle zákona č. 304/2013 Sb. (Zákon o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob.). | ||
- | * spolkový rejstřík, | ||
- | * nadační rejstřík, | ||
- | * rejstřík ústavů, | ||
- | * rejstřík společenství vlastníků jednotek, | ||
- | * obchodní rejstřík, | ||
- | * rejstřík obecně prospěšných společností. | ||
- | * Obrazy údajů evidovaných v RPP dle § 51 odst. 5 písm. h) zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech. | ||
- | * Obrazy všech rejstříků, | ||
- | * Publikované (i lokální) číselníky, | ||
- | * Publikované statistiky a jiné údaje využívané OVS, a které jsou vhodné pro veřejné zpřístupnění. |