Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze | Následující verzeObě strany příští revize | ||
cinnost:rozhodnuti-o-otevirani-dat [2017/07/11 08:28] – upraveno mimo DokuWiki 127.0.0.1 | cinnost:rozhodnuti-o-otevirani-dat [2017/07/11 15:01] – Petr Škoda | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
====== Rozhodnutí o otevírání dat ====== | ====== Rozhodnutí o otevírání dat ====== | ||
- | Proces otevírání dat začíná vedení rozhodnutím, | ||
- | |||
- | Pokud je nutné vedení přesvědčit o smysluplnosti otevírání dat, lze argumentovat [[statistika: | ||
- | |||
- | Dále je možno argumentovat následujícími přínosy. | ||
- | |||
- | ===== Přínosy pro veřejnost ===== | ||
- | * **Posílení transparentnosti** - lepší dostupnost a přístup k informacím o fungování orgánů veřejné správy, například přístup ke smlouvám a veřejným zakázkám; | ||
- | | ||
- | * **Kontrola veřejné správy** - zveřejněná data umožňují kontrolu, jak se hospodaří s daněmi nebo jaké jsou náklady organizací, | ||
- | * | ||
- | * | ||
- | * | ||
- | |||
- | ===== Přínosy pro ekonomiku ===== | ||
- | |||
- | Otevřená data **přinášejí nové ekonomické příležitosti a jsou zdrojem, pracovních nabídek a nových služeb** – lze je využít třeba v dopravě, logistice, zdravotnictví či bankovnictví. Firmy pracují s daty jako se surovinou, vytváří nad nimi aplikace, které generují přidanou hodnotu, zisk a nová pracovní místa. | ||
- | |||
- | **Otevřená data v číslech: | ||
- | * 100 miliard eur ročně na straně institucí a 450 miliard eur na straně klientů mohou západním ekonomikám ušetřit otevřená data ([[http:// | ||
- | * 16 miliard liber přineslo využití dat veřejného sektoru ve Velké Británii v roce 2011, kdy vláda otevřela přes 8000 datasetů ([[http:// | ||
- | * 2 miliardy liber ročně přináší otevřená data britské ekonomice ([[http:// | ||
- | * až 40 miliard eur ročně mohou přinést ekonomice v Evropské unii otevřená data (Studie EU z roku 2011), | ||
- | * 20 milionů dolarů dosáhly úspory Kalifornie poté, co návštěvníci portálu zaměřeného na zvyšování transparentnosti poukázali na nepotřebné náklady (Studie Capgemini Consulting). | ||
- | ===== Přínosy pro poskytovatele dat ===== | ||
- | * **snížení počtu dotazů dle zák. č. 106/1999 Sb.,** - zveřejněním otevřených dat se může výrazně snížit počet žádostí dle zák. č. 106/1999 Sb. a tím se výrazně ulehčí poskytovatelům dat, | ||
- | * **zlepšení vnímání veřejné správy veřejností a zapojení veřejnosti do zlepšování práce úřadů a veřejnosti** - veřejný sektor skrze otevřená data informuje veřejnost o plánovaných změnách a akcích a tím vytváří větší důvěru mezi občanem a organizací, | ||
- | * **zlepšení procesů a dat veřejné správy, zlepšení komunikace a spolupráce VS** - publikace dat ve formátu otevřených dat může napomoci i komunikaci mezi jednotlivými orgány veřejné správy. Publikace otevřených dat může nahradit někdy zbytečně složité předávání dat mezi jednotlivými organizacemi, | ||
- | * **zlepšení služeb veřejné správy / zlepšení kvality života** - veřejný sektor skrze otevřená data informuje veřejnost o plánovaných změnách a akcích a tím vytváří větší důvěru mezi občanem a orgánem veřejné správy, | ||
- | * **pořádek ve vlastních datech** - analýza dat, katalogizace a publikace umožní orgánu veřejné správy uspořádat svá vlastní data a optimalizovat tak vlastní interní procesy. | ||
- | |||
- | Zajímavé zdroje inspirací najdete na webu [[http:// | ||
- | |||
- | Podívejte se také na [[http:// | ||
- | |||
- | ---- | ||
- | Kam dále? [[standardy: | ||
- | |||
- | ===== Aktuální pozice v procesu ===== | ||
< | < | ||
<div style=" | <div style=" | ||
Řádek 492: | Řádek 453: | ||
</ | </ | ||
</ | </ | ||
+ | |||
+ | Proces otevírání dat začíná vedení rozhodnutím, | ||
+ | |||
+ | Pokud je nutné vedení přesvědčit o smysluplnosti otevírání dat, lze argumentovat [[statistika: | ||
+ | |||
+ | Dále je možno argumentovat následujícími přínosy. | ||
+ | |||
+ | ===== Přínosy pro veřejnost ===== | ||
+ | * **Posílení transparentnosti** - lepší dostupnost a přístup k informacím o fungování orgánů veřejné správy, například přístup ke smlouvám a veřejným zakázkám; | ||
+ | | ||
+ | * **Kontrola veřejné správy** - zveřejněná data umožňují kontrolu, jak se hospodaří s daněmi nebo jaké jsou náklady organizací, | ||
+ | * | ||
+ | * | ||
+ | * | ||
+ | |||
+ | ===== Přínosy pro ekonomiku ===== | ||
+ | |||
+ | Otevřená data **přinášejí nové ekonomické příležitosti a jsou zdrojem, pracovních nabídek a nových služeb** – lze je využít třeba v dopravě, logistice, zdravotnictví či bankovnictví. Firmy pracují s daty jako se surovinou, vytváří nad nimi aplikace, které generují přidanou hodnotu, zisk a nová pracovní místa. | ||
+ | |||
+ | **Otevřená data v číslech: | ||
+ | * 100 miliard eur ročně na straně institucí a 450 miliard eur na straně klientů mohou západním ekonomikám ušetřit otevřená data ([[http:// | ||
+ | * 16 miliard liber přineslo využití dat veřejného sektoru ve Velké Británii v roce 2011, kdy vláda otevřela přes 8000 datasetů ([[http:// | ||
+ | * 2 miliardy liber ročně přináší otevřená data britské ekonomice ([[http:// | ||
+ | * až 40 miliard eur ročně mohou přinést ekonomice v Evropské unii otevřená data (Studie EU z roku 2011), | ||
+ | * 20 milionů dolarů dosáhly úspory Kalifornie poté, co návštěvníci portálu zaměřeného na zvyšování transparentnosti poukázali na nepotřebné náklady (Studie Capgemini Consulting). | ||
+ | ===== Přínosy pro poskytovatele dat ===== | ||
+ | * **snížení počtu dotazů dle zák. č. 106/1999 Sb.,** - zveřejněním otevřených dat se může výrazně snížit počet žádostí dle zák. č. 106/1999 Sb. a tím se výrazně ulehčí poskytovatelům dat, | ||
+ | * **zlepšení vnímání veřejné správy veřejností a zapojení veřejnosti do zlepšování práce úřadů a veřejnosti** - veřejný sektor skrze otevřená data informuje veřejnost o plánovaných změnách a akcích a tím vytváří větší důvěru mezi občanem a organizací, | ||
+ | * **zlepšení procesů a dat veřejné správy, zlepšení komunikace a spolupráce VS** - publikace dat ve formátu otevřených dat může napomoci i komunikaci mezi jednotlivými orgány veřejné správy. Publikace otevřených dat může nahradit někdy zbytečně složité předávání dat mezi jednotlivými organizacemi, | ||
+ | * **zlepšení služeb veřejné správy / zlepšení kvality života** - veřejný sektor skrze otevřená data informuje veřejnost o plánovaných změnách a akcích a tím vytváří větší důvěru mezi občanem a orgánem veřejné správy, | ||
+ | * **pořádek ve vlastních datech** - analýza dat, katalogizace a publikace umožní orgánu veřejné správy uspořádat svá vlastní data a optimalizovat tak vlastní interní procesy. | ||
+ | |||
+ | Zajímavé zdroje inspirací najdete na webu [[http:// | ||
+ | |||
+ | Podívejte se také na [[http:// | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | Kam dále? [[standardy: | ||
+ |