Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verzePoslední revizeObě strany příští revize | ||
edu:start_egov [2018/11/12 21:01] – [Otevřená data v konceptu SMART City] drahomir.chocholaty | edu:start_egov [2018/12/18 09:09] – drahomir.chocholaty | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
====== Kontext otevřených dat ====== | ====== Kontext otevřených dat ====== | ||
- | Digitalizace, | + | Digitalizace, |
- | Významnou a podstatnou vlastností digitálního obsahu je jeho snadné opakovatelné používání | + | Významnou a podstatnou vlastností digitálního obsahu je jeho: |
- | Informace v digitální podobě dostupné online přinášejí občanům nové způsoby přístupu k poznatkům a informacím, | + | * |
+ | * | ||
+ | * automatické strojové zpracování, | ||
+ | * poskytování v nejrůznějších formátech, včetně otevřených formátů. | ||
+ | Informace v digitální podobě dostupné online přinášejí občanům: | ||
+ | * | ||
+ | * | ||
+ | * | ||
- | Je tedy naprosto přirozené, | + | Otevřená data tedy nejsou pouze nějakou technickou specialitou „vyvolených“, |
- | Otevřená data se stávají nejen nedílnou součástí většiny oblastí veřejného života, ale v řadě oblastí jsou jejich nezastupitelným „hybatelem“ a „katalyzátorem“. | + | |
- | Otevřená data sehrávají různé role v závislosti na oblasti a účelu použití. Tyto role se formulovaly postupně | + | Otevřená data mají různý význam a sehrávají různé role v závislosti na oblasti a účelu použití. Tyto role se formulovaly postupně |
- | * Otevřená data jako nástroj transparentnosti – začátky využívaní otevřených dat za účelem zviditelnění | + | |
- | * Otevřená data jako „infrastruktura“ – souvisí s poznáním, že i jiná data než jenom data veřejné správy jsou zajímavá | + | |
- | * Otevřená data jako „normál“ – tady již nejde jenom o samotná data, ale zejména o jejich zhodnocení, | + | |
+ | ==== Význam a role otevřených dat ze tří pohledů ==== | ||
- | V zásadě lze vazby a přesah otevřených dat vydefinovat v 5 oblastech: | ||
- | * spojení se současnými trendy tzv. "open movements", | ||
- | * role otevřených dat v podpoře demokracie | ||
- | * role otevřených dat v konceptu SMART City, | ||
- | * zapojení otevřených dat do geografických informací, | ||
- | * legitimizace otevřených dat pomocí legislativních dokumentů a strategií ČR a EU. | ||
- | {{ : | ||
- | ===== Ukotvení otevřených dat v legislativě a strategických dokumentech ===== | + | === Pohled prostřednictvím jejich životního cyklu: |
- | **Svět** | ||
- | * G8 Open Data Charter | ||
- | * INTERNATIONAL OPEN DATA CHARTER | ||
- | * Open Government Data Principles (Sebastopol, | ||
- | * G20 Anti-Corruption Open Data Principles | ||
- | * PARIS DECLARATION | ||
- | **Evropská Unie** | ||
- | * Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/98/ES ze dne 17. listopadu 2003 o opakovaném použití informací veřejného sektoru | ||
- | * Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/37/EU ze dne 26. června 2013, kterou se mění směrnice 2003/98/ES o opakovaném použití informací veřejného sektoruru | ||
- | * EU implementation of the G8 Open Data Charter | ||
- | * THE BASQUE | ||
- | * EU eGovernment Action Plan 2016-2020 | ||
- | * Evropský rámec interoperability - Strategie provádění | ||
- | * European Digital Agenda (2010-2020) | ||
- | * A Digital Single Market Strategy for Europe | ||
- | * 2018 Rolling Plan for ICT Standardisation | ||
- | **Česká republika** | ||
- | * Strategický rámec | ||
- | * Digitální Česko | ||
- | * Strategický rámec rozvoje veřejné správy ČR pro období 2014 - 2020 | ||
- | * Akční plán boje s korupcí na rok 2018 | ||
- | * Akční plán ČR Partnerství pro otevřené vládnutí na období let 2016 až 2018 | ||
- | * Strategický plán rozvoje ICT služeb a její opatření na zefektivnění ICT služeb | ||
- | * Akční plán pro rozvoj digitálního trhu | ||
- | * Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím | ||
- | * Nařízení vlády č. 425/2016 Sb., o seznamu informací zveřejňovaných jako otevřená data | ||
- | ===== Spojení se současnými trendy tzv. "open movements" | ||
+ | * **Otevřená data jako nástroj transparentnosti** – začátky využívaní otevřených dat za účelem zviditelnění a zprůhlednění veřejné správy. Role využívaná zejména v oblasti [[edu: | ||
+ | * **Otevřená data jako „infrastruktura“** – souvisí s poznáním, že i jiná data než jenom data veřejné správy jsou zajímavá a užitečná, | ||
+ | * **Otevřená data jako „normál“** – fáze životního cyklu charakteristická „návratem k realitě“. Následuje po fázi velkých očekávání a poznáním, že již nejde jenom o samotná data, ale zejména o jejich zhodnocení, | ||
- | Naprostá většina iniciativ, které | + | Svět se nachází |
- | „Open“ se postupně stává přívlastkem názvů většiny oblastí lidského bytí a konání. | ||
- | * Open content - se zabývá přípravou a publikací zdrojů zaměřených na lidské publikum (jako je próza, fotografie, | ||
- | * Open education - rozšiřuje přístup k učení a školení tradičně nabízených prostřednictvím formálních vzdělávacích systémů, typicky prováděno způsobem on-line bez požadavků na předcházející vzdělání. | ||
- | * Open educational resources - volně přístupné, | ||
- | * Open access | ||
- | * Open Knowledge – zasazují se o otevřenost řešení řady problémů v nejrůznějších oblastech (věda, historie, zeměpis, hudba, filmy, knihy, vláda, …. V kontextu otevřených dat je Open Knowledge to, čím se otevřené data stanou, když jsou užitečné, | ||
- | * Open notebook science - odkazuje na použití otevřeného datového konceptu na co největší část vědeckého procesu, včetně neúspěšných experimentů a nezpracovaných experimentálních dat. | ||
- | * Open science - přístup k otevření a propojení vědeckých aktiv, jako jsou data, metody a nástroje s propojenými datovými technikami umožňujícími transparentní, | ||
- | ===== Podpora demokracie | + | === Druhý pohled se odvíjí od vývoje |
+ | |||
- | **Otevřená data v oblasti podpory demokracie a otevřeného vládnutí jsou zejména | + | **V rámci EU rozlišujeme stádia: |
+ | * **E-government** – elektronizace veřejné správy | ||
+ | * **E-democracy** - využití informačních a komunikačních technologií k vytvoření cest pro veřejné konzultace a zapojení veřejnosti, | ||
+ | | ||
+ | * **Open government** – otevřená vláda | ||
+ | * **Open governance** – otevřené vládnutí. | ||
- | V oblasti otevřeného vládnutí | + | **Ve světě |
+ | * **Government 1.0** – obsahuje E-government | ||
+ | * **Government 2.0** – obsahuje E-government, Open and Collaborative Governance | ||
+ | * **Government 3.0** – obsahuje Evidence-based Decision Making, Integrated Solutions – New Services | ||
+ | Role a význam | ||
- | **E-government** | + | === Třetí pohled |
- | * E-government je moderní digitální veřejná správa, využívající k výkonu svých působností digitální infrastrukturu, | + | |
- | * E-government | + | |
- | * V e-governmentu je využití ICT zaměřeno na vylepšení a digitalizaci služeb VS. | + | |
- | * Specifikem e-governmentu v ČR bude vytvářený " | + | |
- | * // | + | |
- | * Veřejný datový fond - tvořený publikovanými veřejnými údaji veřejné správy je základní metodou pro sdílení veřejných informací mezi veřejnoprávními subjekty navzájem i pro sdílení veřejných údajů mezi veřejnoprávní a soukromoprávní sférou v ČR. Veřejný datový fond se od pouhé publikace automatizovaně čitelných Open Dat posune též k publikaci právně závazných, | + | |
- | **E-governance** | + | |
- | * E-governance je obousměrný komunikační protokol. | + | |
- | * Využití prostředků ICT je zaměřeno na interakci s různými sociálními partnery, skupinami a ekonomickými subjekty. | + | |
- | * Používání otevřených dat je klíčové v boji proti korupci vlády, pro posílení postavení občanů a posílení otevřenosti vládnutí. | + | |
- | **Join up government** | + | |
- | * Join up government je termín vytvořený v devadesátých letech pro starou správní doktrínu nazvanou " | + | |
- | * Cílem koordinace ve vládě je mít možnost představit lidem jedinou tvář a působit jako jediná jednotka na několika dosud vzájemně souvisejících problémech | + | |
- | **E-democracy** - jedná se o formu vlády, ve které se předpokládá, | + | |
- | {{ : | + | |
- | **Open government a open governance** | + | |
- | * OECD definuje otevřenou vládu jako " | + | |
- | * Základní pilíře: | + | |
- | * transparentnost - transparentnost se týká zveřejňování příslušných dokumentů a dalších informací o vládním rozhodování a veřejné činnosti směrem k veřejnosti způsobem, který je relevantní, | + | |
- | * relevantní a přístupné znamená, že informace by měly být srozumitelné, | + | |
- | * ve vhodném formátu (pro opakované použití), | + | |
- | * šité na míru specifické potřebě různých konzumentů, | + | |
- | * informace by měly být aktuální, přesné a úplné. | + | |
- | * spoluúčast | + | |
- | * Spoluúčast na tvorbě politik znamená otevření vládních rozhodovacích procesů občanům, podnikům a veřejným správám s cílem zvyšování vytvářených veřejných hodnot. | + | |
- | * zodpovědnost | + | |
- | * Zodpovědností se rozumí odpovědnost vlády a její povinnost informovat své občany o všech rozhodnutích, | + | |
- | * spolupráce | + | |
- | * Spolupráce na veřejných službách představuje spolupráci s třetími | + | |
- | * Základní (otevřené) přístupy: | + | |
- | * otevřená data | + | |
- | * otevřené procesy | + | |
- | * otevřené služby | + | |
- | ==== Otevřená data v konceptu SMART City ==== | + | |
- | **Otevřená data v oblasti SMART City jsou zejména využívána jako infrastruktura, | + | |
- | Pro zajištění vzájemně provázaného kontextu všech dílčích částí a systémů města při realizaci konceptu SMART City, patří dle iniciativy EU „European Innovation Partnership on Smart Cities and Communities“ následující základní klíčová doporučení (dle „Operational Implementation Plan“): | + | * **Veřejná správa** – snaha o transparentnost, získávání důvěry občanů, zlepšení komunikace s občany, zlepšení služeb veřejné správy. |
- | | + | * **Veřejnost** – posílení transparentnosti, |
- | * Zajišťování přístupu k datům třetím stranám (s plným zajištěním ochrany osobních údajů a obchodních tajemství) a tím vytváření podpory pro rozvoj a zkvalitňování nových aplikací. | + | * **Soukromý sektor** – ekonomické |
- | | + | |
- | {{ : | + | |
- | Pro zajištění vnitřně provázaného (synergického) kontextu města sestávajícího se z velkého počtu velmi heterogenních systémů nacházejících se ve velmi heterogenním organizačním prostředí je požadavek na zajištění „datové propojitelnosti“ zcela zásadní a klíčový. Datová propojitelnost musí vykazovat tyto charakteristiky. Musí být: | + | |
- | * otevřená, | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | Otevřená data z pohledu jejich základních charakteristik plně naplňují výše uvedená doporučení, poskytují integrační základnu a tak sehrávají klíčovou roli v konceptu budování SMART City. | + | |
- | Součástí konceptu SMART City nejsou jenom inovativní | + | _ |
+ | === Výsledný celkový kontext otevřených dat lze vydefinovat ve 4 oblastech | ||
- | Základní pilíře Open governance jsou v konceptu SMART city navíc doplněny o následující principy: | + | |
- | | + | * [[edu: |
- | * zahrnutí všech, zvláště zranitelných populací a skupin, prosazování genderové rovnováhy, zohlednění digitálních propastí ve společnosti. | + | * [[edu: |
- | * Privacy (soukromí) | + | * [[edu: |
- | * vytváření řešení, které respektují svobodu jednotlivců | + | * [[legislativa: |
- | * Democratic responsibility (demokratická odpovědnost) | + | |
- | * otevřené přístupy musí vycházet z právního | + | |