edu:start_egov

Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
Poslední revizeObě strany příští revize
edu:start_egov [2018/11/12 21:01] – [Otevřená data v konceptu SMART City] drahomir.chocholatyedu:start_egov [2018/12/18 09:09] drahomir.chocholaty
Řádek 1: Řádek 1:
 ====== Kontext otevřených dat ====== ====== Kontext otevřených dat ======
  
-Digitalizace, otevřenost, okamžitá dostupnost informací a jejich snadné a neomezené sdílení se staly základním fenoménem dnešní doby a dnešní společnosti. +Digitalizace, otevřenost, okamžitá dostupnost informací a jejich snadné a neomezené sdílení se staly základním fenoménem dnešní doby a dnešní společnosti.
  
-Významnou a podstatnou vlastností digitálního obsahu je jeho snadné opakovatelné používání neomezené možnosti jeho dalšího zhodnocování.  +Významnou a podstatnou vlastností digitálního obsahu je jeho
-Informace v digitální podobě dostupné online přinášejí občanům nové způsoby přístupu k poznatkům a informacím, přispívají k rozvoji nových výrobků a služeb a jejich využití přesahuje hranice jednotlivých států. +  *  snadné opakovatelné používání
 +  *  neomezené možnosti jeho dalšího zhodnocování,  
 +  *  automatické strojové zpracování, 
 +  *  poskytování v nejrůznějších formátech, včetně otevřených formátů
 +Informace v digitální podobě dostupné online přinášejí občanům
 +  *  nové způsoby přístupu k poznatkům a informacím,  
 +  *  přispívají k rozvoji nových výrobků a služeb
 +  *  a jejich využití přesahuje hranice jednotlivých států.
  
-Je tedy naprosto přirozené, že otevřená data nejsou pouze nějakou technickou specialitou „vyvolených“, ale že se jedná o zásadní změnu filosofie přístupu k informacím.  +Otevřená data tedy nejsou pouze nějakou technickou specialitou „vyvolených“, ale jedná se o zásadní změnu filosofie přístupu k informacím. Otevřená data se stávají nejen nedílnou součástí většiny oblastí veřejného života, ale v řadě oblastí jsou jejich nezastupitelným „hybatelem“ a „katalyzátorem“.
-Otevřená data se stávají nejen nedílnou součástí většiny oblastí veřejného života, ale v řadě oblastí jsou jejich nezastupitelným „hybatelem“ a „katalyzátorem“.+
  
-Otevřená data sehrávají různé role v závislosti na oblasti a účelu použití. Tyto role se formulovaly postupně v důsledku rozvoje a vývoje problematiky otevřených dat+Otevřená data mají různý význam a sehrávají různé role v závislosti na oblasti a účelu použití. Tyto role se formulovaly postupně jako výsledek rozvoje a vývoje problematiky otevřených dat a rozvoje vývoje společnosti.
-  * Otevřená data jako nástroj transparentnosti – začátky využívaní otevřených dat za účelem zviditelnění zprůhlednění veřejné správy. Role využívaná zejména v oblasti open governmentu. +
-  * Otevřená data jako „infrastruktura“ – souvisí s poznáním, že i jiná data než jenom data veřejné správy jsou zajímavá užitečná, a že v digitálním věku a internetu věcí jsou to zejména data, který vytváří naše prostředí. Role využívaná zejména v konceptu SMART City. +
-  * Otevřená data jako „normál“ – tady již nejde jenom o samotná data, ale zejména o jejich zhodnocení, o jejich uživatele, o vytváření „datových příběhů“.+
  
 +==== Význam a role otevřených dat ze tří pohledů ====
  
-V zásadě lze vazby a přesah otevřených dat vydefinovat v 5 oblastech: 
-  * spojení se současnými trendy tzv. "open movements", 
-  * role otevřených dat v podpoře demokracie  a řízení státu, 
-  * role otevřených dat v konceptu SMART City, 
-  * zapojení otevřených dat do geografických informací, 
-  * legitimizace otevřených dat pomocí legislativních dokumentů a strategií ČR a EU. 
-{{ :edu:kontext.jpg |}} 
  
-===== Ukotvení otevřených dat v legislativě a strategických dokumentech =====+=== Pohled prostřednictvím jejich životního cyklu: ===
  
-**Svět** 
-  * G8 Open Data Charter 
-  * INTERNATIONAL OPEN DATA CHARTER 
-  * Open Government Data Principles (Sebastopol, California, 2007) 
-  * G20 Anti-Corruption Open Data Principles 
-  * PARIS DECLARATION  4th Global Summit of the Open Government Partnership 
-**Evropská Unie** 
-  * Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/98/ES ze dne 17. listopadu 2003 o opakovaném použití informací veřejného sektoru 
-  * Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/37/EU ze dne 26. června 2013, kterou se mění směrnice 2003/98/ES o opakovaném použití informací veřejného sektoruru 
-  * EU implementation of the G8 Open Data Charter 
-  * THE BASQUE  DECLARATION 
-  * EU eGovernment Action Plan 2016-2020 
-  * Evropský rámec interoperability - Strategie provádění 
-  * European Digital Agenda (2010-2020) 
-  * A Digital Single Market Strategy for Europe 
-  * 2018 Rolling Plan for ICT Standardisation 
-**Česká republika** 
-  * Strategický rámec  Česká republika 2030 
-  * Digitální Česko 
-  * Strategický rámec rozvoje veřejné správy ČR pro období 2014 - 2020 
-  * Akční plán boje s korupcí na rok 2018 
-  * Akční plán ČR Partnerství pro otevřené vládnutí na období let 2016 až 2018 
-  * Strategický plán rozvoje ICT služeb a její opatření na zefektivnění ICT služeb 
-  * Akční plán pro rozvoj digitálního trhu 
-  * Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím 
-  * Nařízení vlády č. 425/2016 Sb., o seznamu informací zveřejňovaných jako otevřená data 
-===== Spojení se současnými trendy tzv. "open movements". =====  
  
 +  * **Otevřená data jako nástroj transparentnosti** – začátky využívaní otevřených dat za účelem zviditelnění a zprůhlednění veřejné správy. Role využívaná zejména v oblasti [[edu:start_demokracie|open governmentu]].
 +  * **Otevřená data jako „infrastruktura“** – souvisí s poznáním, že i jiná data než jenom data veřejné správy jsou zajímavá a užitečná, a že v digitálním věku a internetu věcí jsou to zejména data, který vytváří naše prostředí. Role využívaná zejména v konceptu [[edu:start_amart|SMART CITIES]].
 +  * **Otevřená data jako „normál“** – fáze životního cyklu charakteristická „návratem k realitě“. Následuje po fázi velkých očekávání a poznáním, že již nejde jenom o samotná data, ale zejména o jejich zhodnocení, o jejich uživatele a o vytváření „datových příběhů“. Publikace otevřených dat je považována za „normál“ a úsilí je zaměřeno na jejich využívání.
  
-Naprostá většina iniciativ, které ve svém názvu obsahují open“ je převážně zaměřena na definování legislativních podmínek umožňujících volné užívání obsahůjichž se týkají, dále na stanovení potřebných standardů a principů pro práci s nimi a vytvářením vhodného prostředí pro jejich zpřístupnění. Otevřená data jsou často součástí standardů uvedených "otevřených" iniciativ".+Svět se nachází ve třetí fázi (Otevřená data jako normál)my se bohužel zatím pohybujeme na konci fáze první (Otevřená data jako nástroj transparentnosti).
  
-„Open“ se postupně stává přívlastkem názvů většiny oblastí lidského bytí a konání. 
-  * Open content - se zabývá přípravou a publikací zdrojů zaměřených na lidské publikum (jako je próza, fotografie,video) s cílem jejich poskytnutí k volnému užití. 
-  * Open education - rozšiřuje přístup k učení a školení tradičně nabízených prostřednictvím formálních vzdělávacích systémů, typicky prováděno způsobem on-line bez požadavků na předcházející vzdělání.  
-  * Open educational resources - volně přístupné, otevřeně licencované dokumenty a média, které jsou užitečné pro výuku, učení, a hodnocení, jakož i pro výzkumné účely. 
-  * Open access  - otevřený přístup k vědeckým publikacím na internetu, často jsou součástí zpřístupnění článků i přiložené otevřené datové sady. 
-  * Open Knowledge – zasazují se o otevřenost řešení řady problémů v nejrůznějších oblastech (věda, historie, zeměpis, hudba, filmy, knihy, vláda, …. V kontextu otevřených dat je Open Knowledge to, čím se otevřené data stanou, když jsou užitečné, publikované a využívané. 
-  * Open notebook science - odkazuje na použití otevřeného datového konceptu na co největší část vědeckého procesu, včetně neúspěšných experimentů a nezpracovaných experimentálních dat. 
-  * Open science - přístup k otevření a propojení vědeckých aktiv, jako jsou data, metody a nástroje s propojenými datovými technikami umožňujícími transparentní, reprodukovatelný a mezioborový výzkum. 
  
-===== Podpora demokracie otevřeného vládnutí =====+=== Druhý pohled se odvíjí od vývoje rozvoje oblasti vládnutí. Zde lze vysledovat několik vývojových stádií. === 
 + 
  
-**Otevřená data v oblasti podpory demokracie a otevřeného vládnutí jsou zejména využívána jako nástroj pro zajištění transparentnosti.**+**V rámci EU rozlišujeme stádia:** 
 +  * **E-government** – elektronizace veřejné správy 
 +  * **E-democracy** - využití informačních a komunikačních technologií k vytvoření cest pro veřejné konzultace a zapojení veřejnosti, například volby, referenda, konzultace. 
 +  * **Join-up government** – předchůdce Open government 
 +  * **Open government** – otevřená vláda 
 +  * **Open governance** – otevřené vládnutí.
  
-V oblasti otevřeného vládnutí se dnes vyskytuje řada pojmůjejichž význam je často zaměňován nebo i nepřesně interpretován.+**Ve světě se lze setkat se stádii:** 
 +  * **Government 1.0** – obsahuje E-government 
 +  * **Government 2.0** – obsahuje E-governmentOpen and Collaborative Governance 
 +  * **Government 3.0** – obsahuje Evidence-based Decision Making, Integrated Solutions – New Services 
 +Role a význam otevřených dat se výrazně mění v jednotlivých stádiích Governmentu. Government 3.0 je již především o otevřených datech s otevřeností na 5. stupni. [[edu:start_demokracie|Více.]]
  
-**E-government**  +=== Třetí pohled je určován jednotlivými zainteresovanými stranami. ===
-  * E-government je moderní digitální veřejná správa, využívající k výkonu svých působností digitální infrastrukturu, realizující sadu ICT služeb, které jsou sdílené, vzájemně sladěné, důvěryhodné, propojené, přístupné, bezpečné, dostupné a efektivní. (Citace z informační koncepce ČR, Digitální Česko, 2018) +
-  * E-government je protokol pro jednosměrnou komunikaci a elektronickou správu VS. +
-  * V e-governmentu je využití ICT zaměřeno na vylepšení a digitalizaci služeb VS. +
-  * Specifikem e-governmentu v ČR bude vytvářený "Veřejný datový fond", který bude učen pro publikované veřejné údaje VS ve formátu otevřených dat a stane se také základní metodou pro sdílení veřejných údajů mezi veřejněprávními subjekty navzájem. +
-  * //**Specifický cíl 5.10 informační koncepce ČR:**// +
-      * Veřejný datový fond - tvořený publikovanými veřejnými údaji veřejné správy je základní metodou pro sdílení veřejných informací mezi veřejnoprávními subjekty navzájem i pro sdílení veřejných údajů mezi veřejnoprávní a soukromoprávní sférou v ČR. Veřejný datový fond se od pouhé publikace automatizovaně čitelných Open Dat posune též k publikaci právně závazných, platných a pravidelně aktualizovaných datových sad s jasně definovanou zodpovědností OVS za takové sady. +
-**E-governance** +
-  * E-governance je obousměrný komunikační protokol. +
-  * Využití prostředků ICT je zaměřeno na interakci s různými sociálními partnery, skupinami a ekonomickými subjekty. +
-  * Používání otevřených dat je klíčové v boji proti korupci vlády, pro posílení postavení občanů a posílení otevřenosti vládnutí. +
-**Join up government** +
-  * Join up government je termín vytvořený v devadesátých letech pro starou správní doktrínu nazvanou "koordinace". V obecném smyslu koordinace ve staré správní doktríně naznačuje, že všechny části výkonné vlády by měly být vzájemně propojeny a vzájemně se doplňovat.  +
-  * Cílem koordinace ve vládě je mít možnost představit lidem jedinou tvář a působit jako jediná jednotka na několika dosud vzájemně souvisejících problémech +
-**E-democracy** - jedná se o formu vlády, ve které se předpokládá, že všichni dospělí občané jsou způsobilí prostřednictvím informačních technologií se přímo zapojit do návrhů, vývoje a tvorby zákonů. +
-{{ :edu:open_governance.png |}} +
-**Open government a open governance** +
-  * OECD definuje otevřenou vládu jako "kulturu vládnutí založenou na inovativních a udržitelných veřejných politikách a postupech inspirovaných zásadami transparentnosti, odpovědnosti a účasti, které podporují demokracii." +
-  * Základní pilíře: +
-    * transparentnost - transparentnost se týká zveřejňování příslušných dokumentů a dalších informací o vládním rozhodování a veřejné činnosti směrem k veřejnosti způsobem, který je relevantní, přístupný, včasný a přesný:  +
-        * relevantní a přístupné znamená, že informace by měly být srozumitelné,  +
-        * ve vhodném formátu (pro opakované použití), +
-        * šité na míru specifické potřebě různých konzumentů, +
-        * informace by měly být aktuální, přesné a úplné. +
-    * spoluúčast +
-        * Spoluúčast na tvorbě politik znamená otevření vládních rozhodovacích procesů občanům, podnikům a veřejným správám s cílem zvyšování vytvářených veřejných hodnot. +
-    * zodpovědnost +
-        * Zodpovědností se rozumí odpovědnost vlády a její povinnost informovat své občany o všech rozhodnutích, která činí, skládání účtů ze všech provedených aktivit, nést odpovědnost za svou výkonnost jako celku i výkonnost jejích veřejných činitelů. Vláda dostala mandát od obyvatel, proto mají občané právo za účelem udržení a posílení demokratického řádu ji posuzovat za její činy. V kultuře vlády by měla být vnořena odpovědnost skládat účty vůči svým občanům bez ohledu na to, zda ji aktivně požadují nebo ne +
-    *  spolupráce +
-        * Spolupráce na veřejných službách představuje spolupráci s třetími stranami s cílem poskytnout přidanou hodnotu při návrhu veřejných služeb a/nebo při jejich poskytováníSpolupráce se také zaměřuje na využívání principů orientovaných na služby, jako jsou jejich opětovné znovu použití, kompozice a modularita služeb. Vytvářená hodnota se netýká pouze zapojené podnikatelské sféry do nově koncipovaných služeb, ale zejména přidané vytvořené hodnoty samotné společnosti. +
-  * Základní (otevřené) přístupy: +
-      * otevřená data +
-      * otevřené procesy +
-      * otevřené služby +
-==== Otevřená data v konceptu SMART City ==== +
-**Otevřená data v oblasti SMART City jsou zejména využívána jako infrastruktura, pro část zaměřenou na lokální Open governance jako nástroj transparentnosti**+
  
-Pro zajištění vzájemně provázaného kontextu všech dílčích částí a systémů města při realizaci konceptu SMART City, patří dle iniciativy EU „European Innovation Partnership on Smart Cities and Communities“ následující základní klíčová doporučení (dle „Operational Implementation Plan“): +  * **Veřejná správa** – snaha o transparentnostzískávání důvěry občanů, zlepšení komunikace s občanyzlepšení služeb veřejné správy
-  Důsledné využívání standardůprotokolů všeobecných datových formátů, které umožňují a podporují interoperabilitu mezi různými systémyzabraňují uzavření v dodavatelských specifikách a podporují soutěživost ve vytvářených řešeních+  * **Veřejnost** – posílení transparentnosti, kontrola veřejné správy, zapojení občanů do rozhodování
-  * Zajišťování přístupu k datům třetím stranám (s plným zajištěním ochrany osobních údajů a obchodních tajemství) a tím vytváření podpory pro rozvoj a zkvalitňování nových aplikací. +  * **Soukromý sektor** – ekonomické íležitosti, zapojení se do služeb veřejnostinabídka nových služeb, nové produkty.
-  Používání stávajících infrastruktur a umožnění jejich neomezené opakované využívání pro různé účely. +
-{{ :edu:smart_2.png |}} +
-Pro zajištění vnitřně provázaného (synergického) kontextu města sestávajícího se z velkého počtu velmi heterogenních systémů nacházejících se ve velmi heterogenním organizačním prostředí je požadavek na zajištění „datové propojitelnosti“ zcela zásadní a klíčovýDatová propojitelnost musí vykazovat tyto charakteristiky. Musí být: +
-  * otevřená, +
-  standardizovaná, +
-  umožňovat vzájemné sdílení dat, +
-  musí být transparentní, +
-  musí zaručovat kvalitu edávaných dat. +
-Otevřená data z pohledu jejich základních charakteristik plně naplňují výše uvedená doporučeníposkytují integrační základnu a tak sehrávají klíčovou roli v konceptu budování SMART City+
  
-Součástí konceptu SMART City nejsou jenom inovativní řešení pro městskou infrastrukturu, ale také vytváření nových možnosti a způsobů řízení města a rozhodování+
 +=== Výsledný celkový kontext otevřených dat lze vydefinovat ve 4 oblastech života společnosti, které jsou podpořeny nezbytnou legislativou===
  
-Základní pilíře Open governance jsou v konceptu SMART city navíc doplněny o následující principy: +  [[edu:start_egov_trendy|otevřená data jako součást současných trendů tzv"open movements"]], 
-  Inclusiveness (začlenění ) +  * [[edu:start_demokracie|otevřená data v podpoře demokracie  řízení státu]], 
-      * zahrnutí všech, zvláště zranitelných populací a skupin, prosazování genderové rovnováhy, zohlednění digitálních propastí ve společnosti+  * [[edu:start_amart|otevřená data v konceptu SMART City]], 
-  * Privacy (soukromí) +  [[edu:start_geografie|otevřená data geografické informace]], 
-      * vytváření řešení, které respektují svobodu jednotlivců jejich práva na soukromí. +  * [[legislativa:start|legitimizace otevřených dat pomocí legislativních dokumentů a strategií ČR a EU]]
-  * Democratic responsibility (demokratická odpovědnost) +
-      * otevřené přístupy musí vycházet z právního formálního rámcenenahrazují, ale doplňují zavedené demokratické procesy.+