Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze | ||
edu:start_egov [2018/11/12 20:59] – [Otevřená data v konceptu SMART City] drahomir.chocholaty | edu:start_egov [2018/12/19 14:23] (aktuální) – odstraněno Jakub Klímek | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | ====== Kontext otevřených dat ====== | ||
- | |||
- | Digitalizace, | ||
- | |||
- | Významnou a podstatnou vlastností digitálního obsahu je jeho snadné opakovatelné používání a neomezené možnosti jeho dalšího zhodnocování. | ||
- | Informace v digitální podobě dostupné online přinášejí občanům nové způsoby přístupu k poznatkům a informacím, | ||
- | |||
- | Je tedy naprosto přirozené, | ||
- | Otevřená data se stávají nejen nedílnou součástí většiny oblastí veřejného života, ale v řadě oblastí jsou jejich nezastupitelným „hybatelem“ a „katalyzátorem“. | ||
- | |||
- | Otevřená data sehrávají různé role v závislosti na oblasti a účelu použití. Tyto role se formulovaly postupně v důsledku rozvoje a vývoje problematiky otevřených dat. | ||
- | * Otevřená data jako nástroj transparentnosti – začátky využívaní otevřených dat za účelem zviditelnění a zprůhlednění veřejné správy. Role využívaná zejména v oblasti open governmentu. | ||
- | * Otevřená data jako „infrastruktura“ – souvisí s poznáním, že i jiná data než jenom data veřejné správy jsou zajímavá a užitečná, | ||
- | * Otevřená data jako „normál“ – tady již nejde jenom o samotná data, ale zejména o jejich zhodnocení, | ||
- | |||
- | |||
- | V zásadě lze vazby a přesah otevřených dat vydefinovat v 5 oblastech: | ||
- | * spojení se současnými trendy tzv. "open movements", | ||
- | * role otevřených dat v podpoře demokracie | ||
- | * role otevřených dat v konceptu SMART City, | ||
- | * zapojení otevřených dat do geografických informací, | ||
- | * legitimizace otevřených dat pomocí legislativních dokumentů a strategií ČR a EU. | ||
- | {{ : | ||
- | |||
- | ===== Ukotvení otevřených dat v legislativě a strategických dokumentech ===== | ||
- | |||
- | **Svět** | ||
- | * G8 Open Data Charter | ||
- | * INTERNATIONAL OPEN DATA CHARTER | ||
- | * Open Government Data Principles (Sebastopol, | ||
- | * G20 Anti-Corruption Open Data Principles | ||
- | * PARIS DECLARATION | ||
- | **Evropská Unie** | ||
- | * Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/98/ES ze dne 17. listopadu 2003 o opakovaném použití informací veřejného sektoru | ||
- | * Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/37/EU ze dne 26. června 2013, kterou se mění směrnice 2003/98/ES o opakovaném použití informací veřejného sektoruru | ||
- | * EU implementation of the G8 Open Data Charter | ||
- | * THE BASQUE | ||
- | * EU eGovernment Action Plan 2016-2020 | ||
- | * Evropský rámec interoperability - Strategie provádění | ||
- | * European Digital Agenda (2010-2020) | ||
- | * A Digital Single Market Strategy for Europe | ||
- | * 2018 Rolling Plan for ICT Standardisation | ||
- | **Česká republika** | ||
- | * Strategický rámec | ||
- | * Digitální Česko | ||
- | * Strategický rámec rozvoje veřejné správy ČR pro období 2014 - 2020 | ||
- | * Akční plán boje s korupcí na rok 2018 | ||
- | * Akční plán ČR Partnerství pro otevřené vládnutí na období let 2016 až 2018 | ||
- | * Strategický plán rozvoje ICT služeb a její opatření na zefektivnění ICT služeb | ||
- | * Akční plán pro rozvoj digitálního trhu | ||
- | * Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím | ||
- | * Nařízení vlády č. 425/2016 Sb., o seznamu informací zveřejňovaných jako otevřená data | ||
- | ===== Spojení se současnými trendy tzv. "open movements" | ||
- | |||
- | |||
- | Naprostá většina iniciativ, které ve svém názvu obsahují „open“ je převážně zaměřena na definování legislativních podmínek umožňujících volné užívání obsahů, jichž se týkají, dále na stanovení potřebných standardů a principů pro práci s nimi a vytvářením vhodného prostředí pro jejich zpřístupnění. Otevřená data jsou často součástí standardů uvedených " | ||
- | |||
- | „Open“ se postupně stává přívlastkem názvů většiny oblastí lidského bytí a konání. | ||
- | * Open content - se zabývá přípravou a publikací zdrojů zaměřených na lidské publikum (jako je próza, fotografie, | ||
- | * Open education - rozšiřuje přístup k učení a školení tradičně nabízených prostřednictvím formálních vzdělávacích systémů, typicky prováděno způsobem on-line bez požadavků na předcházející vzdělání. | ||
- | * Open educational resources - volně přístupné, | ||
- | * Open access | ||
- | * Open Knowledge – zasazují se o otevřenost řešení řady problémů v nejrůznějších oblastech (věda, historie, zeměpis, hudba, filmy, knihy, vláda, …. V kontextu otevřených dat je Open Knowledge to, čím se otevřené data stanou, když jsou užitečné, | ||
- | * Open notebook science - odkazuje na použití otevřeného datového konceptu na co největší část vědeckého procesu, včetně neúspěšných experimentů a nezpracovaných experimentálních dat. | ||
- | * Open science - přístup k otevření a propojení vědeckých aktiv, jako jsou data, metody a nástroje s propojenými datovými technikami umožňujícími transparentní, | ||
- | |||
- | ===== Podpora demokracie a otevřeného vládnutí ===== | ||
- | |||
- | **Otevřená data v oblasti podpory demokracie a otevřeného vládnutí jsou zejména využívána jako nástroj pro zajištění transparentnosti.** | ||
- | |||
- | V oblasti otevřeného vládnutí se dnes vyskytuje řada pojmů, jejichž význam je často zaměňován nebo i nepřesně interpretován. | ||
- | |||
- | **E-government** | ||
- | * E-government je moderní digitální veřejná správa, využívající k výkonu svých působností digitální infrastrukturu, | ||
- | * E-government je protokol pro jednosměrnou komunikaci a elektronickou správu VS. | ||
- | * V e-governmentu je využití ICT zaměřeno na vylepšení a digitalizaci služeb VS. | ||
- | * Specifikem e-governmentu v ČR bude vytvářený " | ||
- | * // | ||
- | * Veřejný datový fond - tvořený publikovanými veřejnými údaji veřejné správy je základní metodou pro sdílení veřejných informací mezi veřejnoprávními subjekty navzájem i pro sdílení veřejných údajů mezi veřejnoprávní a soukromoprávní sférou v ČR. Veřejný datový fond se od pouhé publikace automatizovaně čitelných Open Dat posune též k publikaci právně závazných, | ||
- | **E-governance** | ||
- | * E-governance je obousměrný komunikační protokol. | ||
- | * Využití prostředků ICT je zaměřeno na interakci s různými sociálními partnery, skupinami a ekonomickými subjekty. | ||
- | * Používání otevřených dat je klíčové v boji proti korupci vlády, pro posílení postavení občanů a posílení otevřenosti vládnutí. | ||
- | **Join up government** | ||
- | * Join up government je termín vytvořený v devadesátých letech pro starou správní doktrínu nazvanou " | ||
- | * Cílem koordinace ve vládě je mít možnost představit lidem jedinou tvář a působit jako jediná jednotka na několika dosud vzájemně souvisejících problémech | ||
- | **E-democracy** - jedná se o formu vlády, ve které se předpokládá, | ||
- | {{ : | ||
- | **Open government a open governance** | ||
- | * OECD definuje otevřenou vládu jako " | ||
- | * Základní pilíře: | ||
- | * transparentnost - transparentnost se týká zveřejňování příslušných dokumentů a dalších informací o vládním rozhodování a veřejné činnosti směrem k veřejnosti způsobem, který je relevantní, | ||
- | * relevantní a přístupné znamená, že informace by měly být srozumitelné, | ||
- | * ve vhodném formátu (pro opakované použití), | ||
- | * šité na míru specifické potřebě různých konzumentů, | ||
- | * informace by měly být aktuální, přesné a úplné. | ||
- | * spoluúčast | ||
- | * Spoluúčast na tvorbě politik znamená otevření vládních rozhodovacích procesů občanům, podnikům a veřejným správám s cílem zvyšování vytvářených veřejných hodnot. | ||
- | * zodpovědnost | ||
- | * Zodpovědností se rozumí odpovědnost vlády a její povinnost informovat své občany o všech rozhodnutích, | ||
- | * spolupráce | ||
- | * Spolupráce na veřejných službách představuje spolupráci s třetími stranami s cílem poskytnout přidanou hodnotu při návrhu veřejných služeb a/nebo při jejich poskytování. Spolupráce se také zaměřuje na využívání principů orientovaných na služby, jako jsou jejich opětovné znovu použití, kompozice a modularita služeb. Vytvářená hodnota se netýká pouze zapojené podnikatelské sféry do nově koncipovaných služeb, ale zejména přidané vytvořené hodnoty samotné společnosti. | ||
- | * Základní (otevřené) přístupy: | ||
- | * otevřená data | ||
- | * otevřené procesy | ||
- | * otevřené služby | ||
- | ==== Otevřená data v konceptu SMART City ==== | ||
- | **Otevřená data v oblasti SMART City jsou zejména využívána jako infrastruktura, | ||
- | |||
- | Pro zajištění vzájemně provázaného kontextu všech dílčích částí a systémů města při realizaci konceptu SMART City, patří dle iniciativy EU „European Innovation Partnership on Smart Cities and Communities“ následující základní klíčová doporučení (dle „Operational Implementation Plan“): | ||
- | * Důsledné využívání standardů, protokolů a všeobecných datových formátů, které umožňují a podporují interoperabilitu mezi různými systémy, zabraňují uzavření v dodavatelských specifikách a podporují soutěživost ve vytvářených řešeních. | ||
- | * Zajišťování přístupu k datům třetím stranám (s plným zajištěním ochrany osobních údajů a obchodních tajemství) a tím vytváření podpory pro rozvoj a zkvalitňování nových aplikací. | ||
- | * Používání stávajících infrastruktur a umožnění jejich neomezené opakované využívání pro různé účely. | ||
- | {{ : | ||
- | Pro zajištění vnitřně provázaného (synergického) kontextu města sestávajícího se z velkého počtu velmi heterogenních systémů nacházejících se ve velmi heterogenním organizačním prostředí je požadavek na zajištění „datové propojitelnosti“ zcela zásadní a klíčový. Datová propojitelnost musí vykazovat tyto charakteristiky. Musí být: | ||
- | * otevřená, | ||
- | * standardizovaná, | ||
- | * umožňovat vzájemné sdílení dat, | ||
- | * musí být transparentní, | ||
- | * musí zaručovat kvalitu předávaných dat. | ||
- | Otevřená data z pohledu jejich základních charakteristik plně naplňují výše uvedená doporučení, | ||
- | |||
- | Součástí konceptu SMART City nejsou jenom inovativní řešení pro městskou infrastrukturu, | ||
- | |||
- | Základní pilíře Open governance jsou v konceptu SMART city doplněny o následující principy: | ||
- | * Inclusiveness (začlenění ) | ||
- | * zahrnutí všech, zvláště zranitelných populací a skupin, prosazování genderové rovnováhy, zohlednění digitálních propastí ve společnosti. | ||
- | * Privacy (soukromí) | ||
- | * vytváření řešení, které respektují svobodu jednotlivců a jejich práva na soukromí. | ||
- | * Democratic responsibility (demokratická odpovědnost) | ||
- | * otevřené přístupy musí vycházet z právního a formálního rámce, nenahrazují, | ||
- | |||
- | |||