Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze | ||
legislativa:start_digitální_česko [2018/12/03 18:29] – [Vládní program digitalizace České republiky 2018+ (září 2018)] drahomir.chocholaty | legislativa:start_digitální_česko [2018/12/04 14:34] (aktuální) – odstraněno Jakub Klímek | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | ====== digitální ; Česko ====== | ||
- | ===== Vládní program digitalizace České republiky 2018+ (září 2018) ===== | ||
- | |||
- | |||
- | „Digitální Česko“ je souborem koncepcí zajišťujících předpoklady dlouhodobé prosperity České republiky v prostředí probíhající digitální revoluce. | ||
- | |||
- | Zastřešuje tři hlavní pilíře (dílčí koncepce/ | ||
- | * **Česko v digitální Evropě** - zajištění jednotného a proaktivního/ | ||
- | * **Informační koncepce České republiky**, | ||
- | * **Koncepce Digitální ekonomika a společnost** - řeší průřezově problematiku, | ||
- | * Elektronické zdravotnictví (eHealth, Health 4.0) | ||
- | * Elektronické vzdělávání | ||
- | * Elektronická kultura (eCulture) | ||
- | * Inovace, výzkum a vývoj 4.0 | ||
- | * Průmysl 4.0 | ||
- | * Stavebnictví 4.0 | ||
- | * Koncept SMART Region/ | ||
- | * a další. | ||
- | ==== Hlavní cíle pilíře „Informační koncepce České republiky“: | ||
- | |||
- | - **Uživatelsky přívětivé a efektivní on-line služby pro občany a firmy** | ||
- | - **Digitálně přívětivá legislativa** | ||
- | - **Rozvoj prostředí podporujícího digitální technologie v oblasti eGovernmentu** | ||
- | - **Zvýšení kapacit a kompetencí zaměstnanců ve veřejné správě** | ||
- | - **Efektivní a centrálně koordinované ICT veřejné správy** | ||
- | ==== Cíle a dílčí cíle týkající se přímo problematiky otevřených dat: ==== | ||
- | |||
- | ** Cíl č.1 Uživatelsky přívětivé a efektivní on-line služby pro občany a firmy** | ||
- | |||
- | * **Dílčí cíl 1.5 Zlepšení národního katalogu otevřených dat.** | ||
- | * Kvantita a zejména kvalita obsahu publikovaných **otevřených dat** je klíčem k budování pokročilých služeb vedoucí ke znalostní společnosti. | ||
- | * Cílem je mít všechna klíčová data publikována způsobem umožňujícím jejich jednoduché strojové zpracování. | ||
- | **Cíl č.5 - Efektivní a centrálně koordinované ICT veřejné správy** | ||
- | * **Dílčí cíl 5.10 Veřejný datový fond** | ||
- | * Veřejný datový fond tvořený publikovanými veřejnými údaji veřejné správy je základní metodou pro sdílení veřejných informací mezi veřejnoprávními subjekty navzájem i pro sdílení veřejných údajů mezi veřejnoprávní a soukromoprávní sférou v ČR. | ||
- | * Veřejný datový fond se od pouhé publikace automatizovaně čitelných** Open Dat** posune též k publikaci právně závazných, | ||
- | * **Dílčí cíl 5.11 GeoInformace.** | ||
- | * Cílem je navrhnout a realizovat datovou politiku, zajistit interoperabilitu, | ||
- | * Je potřeba také propojit centrální sdílené prostorové informace s informacemi ve správě krajských datových center a dalších systémů územních samospráv, které slouží zejména pro územní plánování, | ||
- | * Dále bude rozvíjen potenciál geoinformací a informací o stavbách jako **otevřených dat**. | ||
- | ==== Zásady (architektonické principy) eGovernmentu související s otevřenými daty ==== | ||
- | |||
- | Informační koncepce ČR rovněž definuje řadu základní zásad (architektonických principů) eGovernmentu, | ||
- | |||
- | Principy zaměřené na otevřená data: | ||
- | |||
- | * **P4 - Otevřenost a transparentnost (Openness and Transparency)** | ||
- | * Orgány veřejné správy mezi sebou mají sdílet informace a data a musí občanům a podnikům umožnit přístup ke kontrole vlastních údajů a možné opravě; musí uživatelům umožnit sledování správních procesů, které se jich týkají a musí do koncipování a poskytování služeb zapojit zúčastněné strany (například podniky, výzkumné pracovníky a neziskové organizace) a spolupracovat s nimi. | ||
- | * **P13 - Otevřená data jako standard (Open Data by default)** | ||
- | * Veřejné údaje evidované orgány veřejné správy ve spravovaných ISVS musí být zveřejňovány jako otevřená data. | ||
- | * Pro neveřejné údaje musí být jako otevřená data zveřejňována jejich anonymizovaná podoba, souhrn nebo statistika, nebo obdobná forma, pokud může mít význam pro uživatele těchto dat. | ||
- | * V případě, že orgány veřejné správy sdílejí veřejné údaje (včetně anonymizované podoby neveřejných údajů, souhrnů nebo statistik) musí je sdílet jako otevřená data. | ||