legislativa:start_strategie2030

Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
Poslední revizeObě strany příští revize
legislativa:start_strategie2030 [2018/12/03 18:30] drahomir.chocholatylegislativa:start_strategie2030 [2018/12/03 23:59] – [Otevřená data ve strategických cílech rámce //Česká republika 2030// (dále uvedeny texty z dokumentu).] drahomir.chocholaty
Řádek 3: Řádek 3:
 //Česká republika 2030// je strategickým rámcem pro dlouhodobý rozvoj české společnosti, jehož cílem je zvyšování kvality života všech obyvatel a obyvatelek České republiky při respektování přírodních limitů a formuluje strategické a specifické cíle, kterých by Česká republika měla do roku 2030 dosáhnout. //Česká republika 2030// nahrazuje //Strategický rámec udržitelného rozvoje// z roku 2010 a další koncepční dokumenty z této oblasti. Její přípravu významně ovlivnilo přijetí //Agendy 2030 pro udržitelný rozvoj// a v ní obsažených sedmnácti //Cílů udržitelného rozvoje// Organizace spojených národů v září 2015 a přijetí //Pařížské klimatické dohody// //Česká republika 2030// je strategickým rámcem pro dlouhodobý rozvoj české společnosti, jehož cílem je zvyšování kvality života všech obyvatel a obyvatelek České republiky při respektování přírodních limitů a formuluje strategické a specifické cíle, kterých by Česká republika měla do roku 2030 dosáhnout. //Česká republika 2030// nahrazuje //Strategický rámec udržitelného rozvoje// z roku 2010 a další koncepční dokumenty z této oblasti. Její přípravu významně ovlivnilo přijetí //Agendy 2030 pro udržitelný rozvoj// a v ní obsažených sedmnácti //Cílů udržitelného rozvoje// Organizace spojených národů v září 2015 a přijetí //Pařížské klimatické dohody//
  
-Česká republika 2030 slouží jako základ pro vyhodnocování rozvoje České republiky a její globální zodpovědnosti.+//Česká republika 2030// slouží jako základ pro vyhodnocování rozvoje České republiky a její globální zodpovědnosti.
  
-Dokument v úvodní části formuluje šest průřezových principů udržitelného rozvoje, naznačuje, jak mohou být uplatněny při tvorbě veřejných politik a stanovuje cíle v celkem šesti klíčových oblastech: +Dokument formuluje šest průřezových principů udržitelného rozvoje, naznačuje, jak mohou být uplatněny při tvorbě veřejných politik a stanovuje cíle v celkem šesti klíčových oblastech: 
   * Lidé a společnost,    * Lidé a společnost, 
   * Hospodářský model,    * Hospodářský model, 
Řádek 16: Řádek 16:
 Z pohledu otevřených dat je klíčová zejména oblast Dobré vládnutí, která je základním předpokladem dlouhodobého rozvoje. V této oblasti //Česká republika 2030// identifikuje několik zásadních výzev, jako je klesající míra politické participace prostřednictvím tradičních kanálů (politické strany a volby), slabá schopnost horizontální koordinace veřejné správy, omezená schopnost pracovat při rozhodování s dlouhodobou perspektivou, malé propojení s aktuální zahraniční debatou a silně limitovaná schopnost vládnutí inovovat. Do roku 2030 proto stanovuje jako nutnost posílit mechanismy, jimiž je zajišťována soudržnost veřejných politik, rozvíjet inovativní prostředí ve veřejné správě, vylepšovat reprezentativní, a zároveň posilovat participativní a deliberativní prvky demokracie, posílit datovou, znalostní a dovednostní kapacitu veřejné správy a rozvíjet systém sdílení dat a informací uvnitř veřejné správy i směrem k občanům. Tyto principy by se měly promítat na všech úrovních veřejné správy. Z pohledu otevřených dat je klíčová zejména oblast Dobré vládnutí, která je základním předpokladem dlouhodobého rozvoje. V této oblasti //Česká republika 2030// identifikuje několik zásadních výzev, jako je klesající míra politické participace prostřednictvím tradičních kanálů (politické strany a volby), slabá schopnost horizontální koordinace veřejné správy, omezená schopnost pracovat při rozhodování s dlouhodobou perspektivou, malé propojení s aktuální zahraniční debatou a silně limitovaná schopnost vládnutí inovovat. Do roku 2030 proto stanovuje jako nutnost posílit mechanismy, jimiž je zajišťována soudržnost veřejných politik, rozvíjet inovativní prostředí ve veřejné správě, vylepšovat reprezentativní, a zároveň posilovat participativní a deliberativní prvky demokracie, posílit datovou, znalostní a dovednostní kapacitu veřejné správy a rozvíjet systém sdílení dat a informací uvnitř veřejné správy i směrem k občanům. Tyto principy by se měly promítat na všech úrovních veřejné správy.
  
-Přímo otevřených dat se týká strategický cíl 25 s jeho specifickými cíli (dále uvedeny texty z dokumentu).+===== Otevřená data ve strategických cílech rámce Česká republika 2030 (dále uvedeny texty z dokumentu). ===== 
  
 **Strategický cíl 25. Tvůrci a tvůrkyně veřejných politik mají kvalitní a snadno dostupná data a informace pro potřeby rozhodování.**  **Strategický cíl 25. Tvůrci a tvůrkyně veřejných politik mají kvalitní a snadno dostupná data a informace pro potřeby rozhodování.** 
Řádek 23: Řádek 24:
 veřejných politik; takové inovace jsou trvalou součástí fungování veřejné správy na všech úrovních.). veřejných politik; takové inovace jsou trvalou součástí fungování veřejné správy na všech úrovních.).
  
-**Specifický cíl 25.1.**  (primárně zaměřen na veřejnou správu)  +**Specifický cíl 25.1.**  **Uvnitř veřejné správy se dále rozvine systém sběru a sdílení dat a informací, které umožňují analýzu problémů, tvorbu variant a odhad dopadů.** (primárně zaměřen na veřejnou správu)
- +
-**Uvnitř veřejné správy se dále rozvine systém sběru a sdílení dat a informací, které umožňují analýzu problémů, tvorbu variant a odhad dopadů.** +
- +
-V rámci specifického cíle 25.1 usilujeme o +
-  * zkvalitňování datového fondu veřejné správy. Tedy sběr relevantních dat, zvláště pak dat, která umožňují posoudit dopad systémů veřejných služeb, produktů a obecně opatření na kvalitu života v ČR. +
-  * propojování a konsolidaci datového fondu veřejné správy a jeho efektivní a bezpečné využívání, které bude založeno na zásadě sdílení jednou získaných dat pokud možno všemi organizacemi veřejné správy. Tedy jednou získaná data jsou rychle a snadno dostupná i jiným organizacím veřejné správy, než těm, které data získaly/vytvořily. **Tato data by měla být ideálně na principu „open data“ a „linked data“** (umožňující zpracování metodami datové analýzy vč. strojového učení).+
  
-Orientovat se v souvislosti s tímto cílem na „open data“ má výhodu v tom, že tento způsob zveřejňování dat a informací není závislý na žádném jiném systému sdílení dat uvnitř veřejné správy. Tento způsob nepostihne některá specifikaale představuje jediný „masový“ způsob sdílení dat informací pro účelypro které je žádáme„Open data“ jsou už svou podstatou nejdostupnější nejširšímu okruhu aktérů, tedy v rámci veřejné správy. Žádoucí je tedy zvyšování výstupů jako objem dat v kategorii „open data“počet institucí které taková data poskytují, počet uživatelů Národního katalogu otevřených dat apodŽádoucí je také, aby se častěji anonymizovala data, sesbíraná jako osobní údaje aby se takto upravená přelévala do kategorie open data“.+  * V rámci specifického cíle 25.1 usilujeme o 
 +     * zkvalitňování datového fondu veřejné správy. Tedy sběr relevantních dat, zvláště pak dat, která umožňují posoudit dopad systémů veřejných služebproduktů a obecně opatření na kvalitu života v ČR. 
 +     * propojování a konsolidaci datového fondu veřejné správy a jeho efektivní a bezpečné využívání, které bude založeno na zásadě sdílení jednou získaných dat pokud možno všemi organizacemi veřejné správyTedy jednou získaná data jsou rychle a snadno dostupná jiným organizacím veřejné správy, než těm, které data získaly/vytvořily**Tato data by měla být ideálně na principu „open data“ a „linked data“** (umožňující zpracování metodami datové analýzy vč. strojového učení).
  
-**Specifický cíl 25.2.**  (primárně zaměřen na občanskou veřejnost)+  Orientovat se v souvislosti s tímto cílem na „open data“ má výhodu v tom, že tento způsob zveřejňování dat a informací není závislý na žádném jiném systému sdílení dat uvnitř veřejné správyTento způsob nepostihne některá specifika, ale představuje jediný „masový“ způsob sdílení dat a informací pro účely, pro které je žádáme. „Open data“ jsou už svou podstatou nejdostupnější nejširšímu okruhu aktérů, tedy i v rámci veřejné správy.  
 +    * Žádoucí je tedy zvyšování výstupů jako objem dat v kategorii „open data“, počet institucí které taková data poskytují, počet uživatelů Národního katalogu otevřených dat apod.  
 +    * Žádoucí je také, aby se častěji anonymizovala data, sesbíraná jako osobní údaje a aby se takto upravená přelévala do kategorie „open data“.
  
-**Data a informace veřejné správy budou dostupné takovou cestou, která je z hlediska občanů a občanek nejpohodlnější.**+**Specifický cíl 25.2.**  **Data a informace veřejné správy budou dostupné takovou cestou, která je z hlediska občanů a občanek nejpohodlnější.** (primárně zaměřen na občanskou veřejnost)
  
-Smyslem cíle 25.2 je zajistit pro veřejnost snadnou dostupnost dat a informací, která ji umožňují se na tvorbě politiky podílet a to ve formě, která umožňuje s těmito daty a informacemi dále pracovat.+  * Smyslem cíle 25.2 je zajistit pro veřejnost snadnou dostupnost dat a informací, která ji umožňují se na tvorbě politiky podílet a to ve formě, která umožňuje s těmito daty a informacemi dále pracovat.
   * Nejde tedy jenom o dostupnost dat a informací veřejné správy obecně – ačkoli ta je nesporně také žádoucí – ale chceme tuto dostupnost se zvláštním zřetelem k tomu, že občany vybízíme k účasti na tvorbě veřejných politik a současně chceme, aby veřejná debata byla vedena ve větší míře s pomocí dat (resp. Evidence - informed).    * Nejde tedy jenom o dostupnost dat a informací veřejné správy obecně – ačkoli ta je nesporně také žádoucí – ale chceme tuto dostupnost se zvláštním zřetelem k tomu, že občany vybízíme k účasti na tvorbě veřejných politik a současně chceme, aby veřejná debata byla vedena ve větší míře s pomocí dat (resp. Evidence - informed). 
   * Snadnou dostupnost spojujeme primárně s rozšířením elektronické komunikace v širším slova smyslu tj. především s možností získávat od veřejné správy data a informace snadno a rychle prostřednictvím internetu a bez nutnosti osobní aktivity zaměstnanců veřejné správy (a to získávat tato data v podobě, která umožňuje další práci – **„open data“ a „linked data“**).   * Snadnou dostupnost spojujeme primárně s rozšířením elektronické komunikace v širším slova smyslu tj. především s možností získávat od veřejné správy data a informace snadno a rychle prostřednictvím internetu a bez nutnosti osobní aktivity zaměstnanců veřejné správy (a to získávat tato data v podobě, která umožňuje další práci – **„open data“ a „linked data“**).
  
 +  * [[https://www.cr2030.cz/strategie/|Odkaz na dokument.]]