Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze | ||
legislativa:start_strategie2030 [2018/12/03 18:40] – drahomir.chocholaty | legislativa:start_strategie2030 [2018/12/04 15:33] (aktuální) – odstraněno Jakub Klímek | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | ====== Strategický rámec Česká | ||
- | |||
- | //Česká republika 2030// je strategickým rámcem pro dlouhodobý rozvoj české společnosti, | ||
- | |||
- | Česká republika 2030 slouží jako základ pro vyhodnocování rozvoje České republiky a její globální zodpovědnosti. | ||
- | |||
- | Dokument v úvodní části formuluje šest průřezových principů udržitelného rozvoje, naznačuje, jak mohou být uplatněny při tvorbě veřejných politik a stanovuje cíle v celkem šesti klíčových oblastech: | ||
- | * Lidé a společnost, | ||
- | * Hospodářský model, | ||
- | * Odolné ekosystémy, | ||
- | * Obce a regiony, | ||
- | * Globální rozvoj | ||
- | * Dobré vládnutí. | ||
- | V každé oblasti jsou formulovány vize pro danou oblast, představen žádoucí směr vývoje příslušné tematické oblasti a uveden seznam strategických cílů, včetně jejich konkretizace v podobě specifických cílů. | ||
- | |||
- | Z pohledu otevřených dat je klíčová zejména oblast Dobré vládnutí, která je základním předpokladem dlouhodobého rozvoje. V této oblasti //Česká republika 2030// identifikuje několik zásadních výzev, jako je klesající míra politické participace prostřednictvím tradičních kanálů (politické strany a volby), slabá schopnost horizontální koordinace veřejné správy, omezená schopnost pracovat při rozhodování s dlouhodobou perspektivou, | ||
- | |||
- | ===== Přímo otevřených dat se týká strategický cíl 25 s jeho specifickými cíli (dále uvedeny texty z dokumentu). ===== | ||
- | |||
- | |||
- | **Strategický cíl 25. Tvůrci a tvůrkyně veřejných politik mají kvalitní a snadno dostupná data a informace pro potřeby rozhodování.** | ||
- | |||
- | Smyslem strategického cíle 25 je poskytnout tvůrcům a tvůrkyním veřejné politiky – tedy nejen veřejné správě, ale také občanské veřejnosti – kvalitní a snadno dostupná data a informace pro potřeby rozhodování. Data a informace sbíráme, sdílíme a poskytujeme proto, abychom posílili kvalitu a soudržnost veřejných politik (cíl 24 - Veřejné politiky jsou soudržné ve vztahu k cílům strategického rámce ČR2030) a usnadnili inovace v jejich tvorbě a implementaci (cíl 26 - Inovace v tvorbě veřejných politik jsou progresivním řešením, které zvyšuje demokratičnost a/nebo dlouhodobou efektivitu | ||
- | veřejných politik; takové inovace jsou trvalou součástí fungování veřejné správy na všech úrovních.). | ||
- | |||
- | **Specifický cíl 25.1.** | ||
- | |||
- | * V rámci specifického cíle 25.1 usilujeme o | ||
- | * zkvalitňování datového fondu veřejné správy. Tedy sběr relevantních dat, zvláště pak dat, která umožňují posoudit dopad systémů veřejných služeb, produktů a obecně opatření na kvalitu života v ČR. | ||
- | * propojování a konsolidaci datového fondu veřejné správy a jeho efektivní a bezpečné využívání, | ||
- | |||
- | * Orientovat se v souvislosti s tímto cílem na „open data“ má výhodu v tom, že tento způsob zveřejňování dat a informací není závislý na žádném jiném systému sdílení dat uvnitř veřejné správy. Tento způsob nepostihne některá specifika, ale představuje jediný „masový“ způsob sdílení dat a informací pro účely, pro které je žádáme. „Open data“ jsou už svou podstatou nejdostupnější nejširšímu okruhu aktérů, tedy i v rámci veřejné správy. | ||
- | * Žádoucí je tedy zvyšování výstupů jako objem dat v kategorii „open data“, počet institucí které taková data poskytují, počet uživatelů Národního katalogu otevřených dat apod. | ||
- | * Žádoucí je také, aby se častěji anonymizovala data, sesbíraná jako osobní údaje a aby se takto upravená přelévala do kategorie „open data“. | ||
- | |||
- | **Specifický cíl 25.2.** | ||
- | |||
- | * Smyslem cíle 25.2 je zajistit pro veřejnost snadnou dostupnost dat a informací, která ji umožňují se na tvorbě politiky podílet a to ve formě, která umožňuje s těmito daty a informacemi dále pracovat. | ||
- | * Nejde tedy jenom o dostupnost dat a informací veřejné správy obecně – ačkoli ta je nesporně také žádoucí – ale chceme tuto dostupnost se zvláštním zřetelem k tomu, že občany vybízíme k účasti na tvorbě veřejných politik a současně chceme, aby veřejná debata byla vedena ve větší míře s pomocí dat (resp. Evidence - informed). | ||
- | * Snadnou dostupnost spojujeme primárně s rozšířením elektronické komunikace v širším slova smyslu tj. především s možností získávat od veřejné správy data a informace snadno a rychle prostřednictvím internetu a bez nutnosti osobní aktivity zaměstnanců veřejné správy (a to získávat tato data v podobě, která umožňuje další práci – **„open data“ a „linked data“**). | ||
- | |||
- | Odkaz na dokument. | ||