Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize | ||
standardy:stupne-otevrenosti [2017/11/27 12:43] – [Stupeň otevřenosti 3] Martin Nečaský | standardy:stupne-otevrenosti [2018/07/24 23:41] – [Stupeň otevřenosti 3] michal.med | ||
---|---|---|---|
Řádek 56: | Řádek 56: | ||
Do stupně otevřenosti 3 spadají formáty kancelářských aplikací s otevřenou specifikací (např. formáty Office Open XML či OpenDocument). Distribuce datových sad vyjádřené v těchto formátech však mohou obsahovat pouze údaje tvořící datovou sadu, nikoliv instrukce, které definují jejich formátování při zobrazování na obrazovce či tisku. | Do stupně otevřenosti 3 spadají formáty kancelářských aplikací s otevřenou specifikací (např. formáty Office Open XML či OpenDocument). Distribuce datových sad vyjádřené v těchto formátech však mohou obsahovat pouze údaje tvořící datovou sadu, nikoliv instrukce, které definují jejich formátování při zobrazování na obrazovce či tisku. | ||
- | Pro prostorová data je vhodné zvolit některý z otevřených formátů OGC (Open Geospatial Consortium), | + | Pro prostorová data je vhodné zvolit některý z otevřených formátů OGC (Open Geospatial Consortium), |
Za otevřený a pro některé typy dat i vhodný formát můžeme považovat proprietární ESRI Shapefile (firma ESRI neklade žádná licenční omezení na jeho použití) nebo komunitní GeoJSON (ten zatím nebyl žádným oficiálním orgánem standardizován). Oba tyto formáty mají širokou podporu v dalších softwarech, nejsou ale vhodné na všechny typy datových sad. | Za otevřený a pro některé typy dat i vhodný formát můžeme považovat proprietární ESRI Shapefile (firma ESRI neklade žádná licenční omezení na jeho použití) nebo komunitní GeoJSON (ten zatím nebyl žádným oficiálním orgánem standardizován). Oba tyto formáty mají širokou podporu v dalších softwarech, nejsou ale vhodné na všechny typy datových sad. | ||
Řádek 86: | Řádek 86: | ||
Dále je možné, aby poskytovatel provozoval nad svými otevřenými daty nějakou webovou, mobilní či jinou softwarovou aplikaci, která data zpřístupňují široké veřejnosti (kterou často nezajímají strojově čitelná data, ale právě aplikace nad nimi vytvořené). Existence nebo neexistence takových aplikací však nijak neovlivňuje otevřenost datové sady. Tj. pokud poskytovatel dat provozuje pouze takovou aplikaci (např. HTML formulář pro vyhledávání záznamů a jejich následné zobrazení) a neposkytuje kompletní obsah datové sady na stupni otevřenosti 3, neposkytuje otevřená data. | Dále je možné, aby poskytovatel provozoval nad svými otevřenými daty nějakou webovou, mobilní či jinou softwarovou aplikaci, která data zpřístupňují široké veřejnosti (kterou často nezajímají strojově čitelná data, ale právě aplikace nad nimi vytvořené). Existence nebo neexistence takových aplikací však nijak neovlivňuje otevřenost datové sady. Tj. pokud poskytovatel dat provozuje pouze takovou aplikaci (např. HTML formulář pro vyhledávání záznamů a jejich následné zobrazení) a neposkytuje kompletní obsah datové sady na stupni otevřenosti 3, neposkytuje otevřená data. | ||
+ | |||
+ | Za otevřená data se nepovažuje webová služba (nebo obecně API), která umožňuje získávat jednotlivé záznamy tvořící datovou sadu. Především proto, že účelem otevřených dat je poskytovat kompletní obsah a ne jednotlivé záznamy. Poskytovatel dat ve veřejné správě typicky nedisponuje infrastrukturou s takovou kapacitou, aby umožnil všem zájemcům o data získat kompletní obsah datové sady prostřednictvím takové webové služby. Je tak nucen omezovat počet přístupů k webové službě v čase, což je v přímém rozporu s podstatou otevřených dat. Poskytování otevřených dat není v rozporu s poskytováním dat prostřednictvím webových služeb, tyto přístupy se mohou vhodně doplňovat a mohou vedle sebe koexistovat. Není ale možné v žádném případě označovat takovou webovou službu jako otevřená data. | ||
Z hlediska prostorových dat je zásadní zákon 123/1998 Sb. o právu na informace o životním prostředí, | Z hlediska prostorových dat je zásadní zákon 123/1998 Sb. o právu na informace o životním prostředí, |