Rozhodnutí o otevírání dat
Proces otevírání dat začíná vedení rozhodnutím, které zavazuje daný orgán veřejné správy k publikaci otevřených dat.
Pokud je nutné vedení přesvědčit o smysluplnosti otevírání dat, lze argumentovat seznamem veřejných institucí, které již otevřená data publikují. Pro detaily o tom, jaké konkrétní datové sady tyto instituce již publikují, doporučujeme nahlédnout do Národního katalogu otevřených dat.
Dále je možno argumentovat následujícími přínosy.
Přínosy pro veřejnost
Posílení transparentnosti - lepší dostupnost a přístup k informacím o fungování orgánů veřejné správy, například přístup ke smlouvám a veřejným zakázkám;
Zefektivnění veřejné správy a zlepšení kvality života - veřejný sektor skrze otevřená data informuje veřejnost o plánovaných změnách a akcích a tím vytváří větší důvěru mezi občanem a orgánem veřejné správy;
Kontrola veřejné správy - zveřejněná data umožňují kontrolu, jak se hospodaří s daněmi nebo jaké jsou náklady organizací, které podporujeme;
Zapojení občanů do rozhodování - občané se mohou díky datům a analýzám kvalifikovaněji podílet na fungování státu;
Datová žurnalistika - otevřená data jsou nezastupitelným zdrojem informací pro novináře a datové analytiky;
Služby - nad otevřenými daty vytvářejí specialisté nové aplikace a služby s přidanou hodnotou, které novým způsobem zpřístupňují veřejnosti data vytvářená veřejnou správou.
Přínosy pro ekonomiku
Otevřená data přinášejí nové ekonomické příležitosti a jsou zdrojem, pracovních nabídek a nových služeb – lze je využít třeba v dopravě, logistice, zdravotnictví či bankovnictví. Firmy pracují s daty jako se surovinou, vytváří nad nimi aplikace, které generují přidanou hodnotu, zisk a nová pracovní místa.
Otevřená data v číslech:
100 miliard eur ročně na straně institucí a 450 miliard eur na straně klientů mohou západním ekonomikám ušetřit otevřená data (
Studie McKinsey & comp),
16 miliard liber přineslo využití dat veřejného sektoru ve Velké Británii v roce 2011, kdy vláda otevřela přes 8000 datasetů (Deloitte 2012),
-
až 40 miliard eur ročně mohou přinést ekonomice v Evropské unii otevřená data (Studie EU z roku 2011),
20 milionů dolarů dosáhly úspory Kalifornie poté, co návštěvníci portálu zaměřeného na zvyšování transparentnosti poukázali na nepotřebné náklady (Studie Capgemini Consulting).
Přínosy pro poskytovatele dat
snížení počtu dotazů dle zák. č. 106/1999 Sb., - zveřejněním otevřených dat se může výrazně snížit počet žádostí dle zák. č. 106/1999 Sb. a tím se výrazně ulehčí poskytovatelům dat,
zlepšení vnímání veřejné správy veřejností a zapojení veřejnosti do zlepšování práce úřadů a veřejnosti - veřejný sektor skrze otevřená data informuje veřejnost o plánovaných změnách a akcích a tím vytváří větší důvěru mezi občanem a organizací,
zlepšení procesů a dat veřejné správy, zlepšení komunikace a spolupráce VS - publikace dat ve formátu otevřených dat může napomoci i komunikaci mezi jednotlivými orgány veřejné správy. Publikace otevřených dat může nahradit někdy zbytečně složité předávání dat mezi jednotlivými organizacemi,
zlepšení služeb veřejné správy / zlepšení kvality života - veřejný sektor skrze otevřená data informuje veřejnost o plánovaných změnách a akcích a tím vytváří větší důvěru mezi občanem a orgánem veřejné správy,
pořádek ve vlastních datech - analýza dat, katalogizace a publikace umožní orgánu veřejné správy uspořádat svá vlastní data a optimalizovat tak vlastní interní procesy.
Podívejte se na příklady zajímavých aplikací postavených na otevřených datech v soutěži Společně otevíráme data, kterou každoročně pořádá Fond Otakara Motejla.
Kam dále? Zpět na proces vytvoření publikačního plánu | následující : Obsazení role Koordinátora otevírání dat