Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verzePoslední revizeObě strany příští revize | ||
edu:start_egov [2018/11/12 15:50] – [Spojení se současnými trendy tzv. "open movements".] drahomir.chocholaty | edu:start_egov [2018/12/18 09:09] – drahomir.chocholaty | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
====== Kontext otevřených dat ====== | ====== Kontext otevřených dat ====== | ||
- | Digitalizace, | + | Digitalizace, |
- | Významnou a podstatnou vlastností digitálního obsahu je jeho snadné opakovatelné používání | + | Významnou a podstatnou vlastností digitálního obsahu je jeho: |
- | Informace v digitální podobě dostupné online přinášejí občanům nové způsoby přístupu k poznatkům a informacím, | + | * |
+ | * | ||
+ | * automatické strojové zpracování, | ||
+ | * poskytování v nejrůznějších formátech, včetně otevřených formátů. | ||
+ | Informace v digitální podobě dostupné online přinášejí občanům: | ||
+ | * | ||
+ | * | ||
+ | * | ||
- | Je tedy naprosto přirozené, | + | Otevřená data tedy nejsou pouze nějakou technickou specialitou „vyvolených“, |
- | Otevřená data se stávají nejen nedílnou součástí většiny oblastí veřejného života, ale v řadě oblastí jsou jejich nezastupitelným „hybatelem“ a „katalyzátorem“. | + | |
- | V zásadě lze vazby a přesah otevřených dat vydefinovat | + | Otevřená data mají různý význam |
- | * spojení se současnými trendy tzv. "open movements", | + | |
- | * role otevřených dat v podpoře demokracie | + | |
- | * role otevřených dat v konceptu SMART City, | + | |
- | * zapojení otevřených dat do geografických informací, | + | |
- | * legitimizace otevřených dat pomocí legislativních dokumentů | + | |
- | {{ : | + | |
- | ===== Spojení se současnými trendy tzv. "open movements" | + | ==== Význam a role otevřených dat ze tří pohledů |
+ | |||
+ | |||
+ | === Pohled prostřednictvím jejich životního cyklu: === | ||
+ | |||
+ | |||
+ | * **Otevřená data jako nástroj transparentnosti** – začátky využívaní otevřených dat za účelem zviditelnění a zprůhlednění veřejné správy. Role využívaná zejména v oblasti [[edu: | ||
+ | * **Otevřená data jako „infrastruktura“** – souvisí s poznáním, že i jiná data než jenom data veřejné správy jsou zajímavá a užitečná, | ||
+ | * **Otevřená data jako „normál“** – fáze životního cyklu charakteristická „návratem k realitě“. Následuje po fázi velkých očekávání a poznáním, že již nejde jenom o samotná data, ale zejména o jejich zhodnocení, | ||
+ | |||
+ | Svět se nachází ve třetí fázi (Otevřená data jako „normál“), | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Druhý pohled se odvíjí od vývoje a rozvoje oblasti vládnutí. Zde lze vysledovat několik vývojových stádií. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **V rámci EU rozlišujeme stádia: | ||
+ | * **E-government** – elektronizace veřejné správy | ||
+ | * **E-democracy** - využití informačních a komunikačních technologií k vytvoření cest pro veřejné konzultace a zapojení veřejnosti, | ||
+ | * **Join-up government** – předchůdce Open government | ||
+ | * **Open government** – otevřená vláda | ||
+ | * **Open governance** – otevřené vládnutí. | ||
+ | |||
+ | **Ve světě se lze setkat se stádii: | ||
+ | * **Government 1.0** – obsahuje E-government | ||
+ | * **Government 2.0** – obsahuje E-government, | ||
+ | * **Government 3.0** – obsahuje Evidence-based Decision Making, Integrated Solutions – New Services | ||
+ | Role a význam otevřených dat se výrazně mění v jednotlivých stádiích Governmentu. Government 3.0 je již především o otevřených datech s otevřeností na 5. stupni. [[edu: | ||
+ | |||
+ | === Třetí pohled je určován jednotlivými zainteresovanými stranami. === | ||
+ | |||
+ | * **Veřejná správa** – snaha o transparentnost, | ||
+ | * **Veřejnost** – posílení transparentnosti, | ||
+ | * **Soukromý sektor** – ekonomické příležitosti, | ||
+ | |||
+ | _ | ||
+ | === Výsledný celkový kontext otevřených dat lze vydefinovat ve 4 oblastech života společnosti, | ||
+ | |||
+ | * [[edu: | ||
+ | * [[edu: | ||
+ | * [[edu: | ||
+ | * [[edu: | ||
+ | * [[legislativa: | ||
- | Naprostá většina iniciativ, které ve svém názvu obsahují „open“ je převážně zaměřena na definování legislativních podmínek umožňujících volné užívání obsahů, jichž se týkají, dále na stanovení potřebných standardů a principů pro práci s nimi a vytvářením vhodného prostředí pro jejich zpřístupnění. Otevřená data jsou často součástí uvedených " | ||
- | „Open“ se postupně stává součástí většiny oblastí lidského bytí. | ||
- | * Open content - se zabývá přípravou a publikací zdrojů zaměřených na lidské publikum (jako je próza, fotografie, | ||
- | * Open education - rozšiřuje přístup k učení a školení tradičně nabízených prostřednictvím formálních vzdělávacích systémů, typicky prováděno způsobem on-line bez požadavků na předcházející vzdělání. | ||
- | * Open educational resources - volně přístupné, | ||
- | * Open access | ||
- | * Open Knowledge – zasazují se o otevřenost řešení řady problémů v nejrůznějších oblastech (věda, historie, zeměpis, hudba, filmy, knihy, vláda, …. V kontextu otevřených dat je Open Knowledge to, čím se otevřené data stanou, když jsou užitečné, | ||
- | * Open notebook science - odkazuje na použití otevřeného datového konceptu na co největší část vědeckého procesu, včetně neúspěšných experimentů a nezpracovaných experimentálních dat. | ||
- | * Open science - přístup k otevření a propojení vědeckých aktiv, jako jsou data, metody a nástroje s propojenými datovými technikami umožňujícími transparentní, |