Toto je starší verze dokumentu!
Kontext otevřených dat
Digitalizace, otevřenost, okamžitá dostupnost informací a jejich snadné a neomezené sdílení se staly základním fenoménem dnešní doby a dnešní společnosti.
Významnou a podstatnou vlastností digitálního obsahu je jeho snadné opakovatelné používání a neomezené možnosti jeho dalšího zhodnocování. Informace v digitální podobě dostupné online přinášejí občanům nové způsoby přístupu k poznatkům a informacím, přispívají k rozvoji nových výrobků a služeb a jejich využití přesahuje hranice jednotlivých států.
Je tedy naprosto přirozené, že otevřená data nejsou pouze nějakou technickou specialitou „vyvolených“, ale že se jedná o zásadní změnu filosofie přístupu k informacím. Otevřená data se stávají nejen nedílnou součástí většiny oblastí veřejného života, ale v řadě oblastí jsou jejich nezastupitelným „hybatelem“ a „katalyzátorem“.
V zásadě lze vazby a přesah otevřených dat vydefinovat v 5 oblastech:
- spojení se současnými trendy tzv. „open movements“,
- role otevřených dat v podpoře demokracie a řízení státu,
- role otevřených dat v konceptu SMART City,
- zapojení otevřených dat do geografických informací,
- legitimizace otevřených dat pomocí legislativních dokumentů a strategií ČR a EU.
Spojení se současnými trendy tzv. "open movements".
Naprostá většina iniciativ, které ve svém názvu obsahují „open“ je převážně zaměřena na definování legislativních podmínek umožňujících volné užívání obsahů, jichž se týkají, dále na stanovení potřebných standardů a principů pro práci s nimi a vytvářením vhodného prostředí pro jejich zpřístupnění. Otevřená data jsou často součástí uvedených „otevřených“ iniciativ„.
„Open“ se postupně stává součástí většiny oblastí lidského bytí.
- Open content - se zabývá přípravou a publikací zdrojů zaměřených na lidské publikum (jako je próza, fotografie,video) s cílem jejich poskytnutí k volnému užití.
- Open education - rozšiřuje přístup k učení a školení tradičně nabízených prostřednictvím formálních vzdělávacích systémů, typicky prováděno způsobem on-line bez požadavků na předcházející vzdělání.
- Open educational resources - volně přístupné, otevřeně licencované dokumenty a média, které jsou užitečné pro výuku, učení, a hodnocení, jakož i pro výzkumné účely.
- Open access - otevřený přístup k vědeckým publikacím na internetu, často jsou součástí zpřístupnění článků i přiložené otevřené datové sady.
- Open Knowledge – zasazují se o otevřenost řešení řady problémů v nejrůznějších oblastech (věda, historie, zeměpis, hudba, filmy, knihy, vláda, …. V kontextu otevřených dat je Open Knowledge to, čím se otevřené data stanou, když jsou užitečné, publikované a využívané.
- Open notebook science - odkazuje na použití otevřeného datového konceptu na co největší část vědeckého procesu, včetně neúspěšných experimentů a nezpracovaných experimentálních dat.
- Open science - přístup k otevření a propojení vědeckých aktiv, jako jsou data, metody a nástroje s propojenými datovými technikami umožňujícími transparentní, reprodukovatelný a mezioborový výzkum.