Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze | ||
edu:start_egov [2018/11/12 15:50] – [Spojení se současnými trendy tzv. "open movements".] drahomir.chocholaty | edu:start_egov [2018/12/19 14:23] (aktuální) – odstraněno Jakub Klímek | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | ====== Kontext otevřených dat ====== | ||
- | Digitalizace, | ||
- | |||
- | Významnou a podstatnou vlastností digitálního obsahu je jeho snadné opakovatelné používání a neomezené možnosti jeho dalšího zhodnocování. | ||
- | Informace v digitální podobě dostupné online přinášejí občanům nové způsoby přístupu k poznatkům a informacím, | ||
- | |||
- | Je tedy naprosto přirozené, | ||
- | Otevřená data se stávají nejen nedílnou součástí většiny oblastí veřejného života, ale v řadě oblastí jsou jejich nezastupitelným „hybatelem“ a „katalyzátorem“. | ||
- | |||
- | V zásadě lze vazby a přesah otevřených dat vydefinovat v 5 oblastech: | ||
- | * spojení se současnými trendy tzv. "open movements", | ||
- | * role otevřených dat v podpoře demokracie | ||
- | * role otevřených dat v konceptu SMART City, | ||
- | * zapojení otevřených dat do geografických informací, | ||
- | * legitimizace otevřených dat pomocí legislativních dokumentů a strategií ČR a EU. | ||
- | {{ : | ||
- | |||
- | ===== Spojení se současnými trendy tzv. "open movements" | ||
- | |||
- | |||
- | Naprostá většina iniciativ, které ve svém názvu obsahují „open“ je převážně zaměřena na definování legislativních podmínek umožňujících volné užívání obsahů, jichž se týkají, dále na stanovení potřebných standardů a principů pro práci s nimi a vytvářením vhodného prostředí pro jejich zpřístupnění. Otevřená data jsou často součástí uvedených " | ||
- | |||
- | „Open“ se postupně stává součástí většiny oblastí lidského bytí. | ||
- | * Open content - se zabývá přípravou a publikací zdrojů zaměřených na lidské publikum (jako je próza, fotografie, | ||
- | * Open education - rozšiřuje přístup k učení a školení tradičně nabízených prostřednictvím formálních vzdělávacích systémů, typicky prováděno způsobem on-line bez požadavků na předcházející vzdělání. | ||
- | * Open educational resources - volně přístupné, | ||
- | * Open access | ||
- | * Open Knowledge – zasazují se o otevřenost řešení řady problémů v nejrůznějších oblastech (věda, historie, zeměpis, hudba, filmy, knihy, vláda, …. V kontextu otevřených dat je Open Knowledge to, čím se otevřené data stanou, když jsou užitečné, | ||
- | * Open notebook science - odkazuje na použití otevřeného datového konceptu na co největší část vědeckého procesu, včetně neúspěšných experimentů a nezpracovaných experimentálních dat. | ||
- | * Open science - přístup k otevření a propojení vědeckých aktiv, jako jsou data, metody a nástroje s propojenými datovými technikami umožňujícími transparentní, |