legislativa:start_digitální_česko

Toto je starší verze dokumentu!


digitální ; Česko

„Digitální Česko“ je souborem koncepcí zajišťujících předpoklady dlouhodobé prosperity České republiky v prostředí probíhající digitální revoluce.

Zastřešuje tři hlavní pilíře (dílčí koncepce/strategie), které tvoří jeden logický celek s velkým počtem vnitřních vazeb, ale zároveň ve struktuře reflektují zacílení na různé příjemce a rovněž odlišnosti dané současným legislativním vymezením:

  • Česko v digitální Evropě - zajištění jednotného a proaktivního/inovativního přístupu České republiky k problematice digitální agendy na úrovni Evropské unie.
  • Informační koncepce České republiky, (Digitální veřejná správa) - zaměřená na digitalizaci v oblasti výkonu veřejné moci na národní úrovni a je vytvořená na základě pověření zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (celkově se jedná o oblast problematiky známou pod názvem „e-Government“ České republiky).
  • Koncepce Digitální ekonomika a společnost - řeší průřezově problematiku, jejíž části leží mimo přímou gesci veřejné moci.
    • Elektronické zdravotnictví (eHealth, Health 4.0)
    • Elektronické vzdělávání
    • Elektronická kultura (eCulture)
    • Inovace, výzkum a vývoj 4.0
    • Průmysl 4.0
    • Stavebnictví 4.0
    • Koncept SMART Region/City/Village
    • a další.

Hlavní cíle pilíře „Informační koncepce České republiky“:

  1. Uživatelsky přívětivé a efektivní on-line služby pro občany a firmy
  2. Digitálně přívětivá legislativa
  3. Rozvoj prostředí podporujícího digitální technologie v oblasti eGovernmentu
  4. Zvýšení kapacit a kompetencí zaměstnanců ve veřejné správě
  5. Efektivní a centrálně koordinované ICT veřejné správy

Cíl č.1 Uživatelsky přívětivé a efektivní on-line služby pro občany a firmy Dílčí cíl 1.5 Zlepšení národního katalogu otevřených dat. Kvantita a zejména kvalita obsahu publikovaných otevřených dat je klíčem k budování pokročilých služeb vedoucí ke znalostní společnosti. Cílem je mít všechna klíčová data publikována způsobem umožňujícím jejich jednoduché strojové zpracování. Cíl č.5 - Efektivní a centrálně koordinované ICT veřejné správy Dílčí cíl 5.10 Veřejný datový fond - tvořený publikovanými veřejnými údaji veřejné správy je základní metodou pro sdílení veřejných informací mezi veřejnoprávními subjekty navzájem i pro sdílení veřejných údajů mezi veřejnoprávní a soukromoprávní sférou v ČR. Veřejný datový fond se od pouhé publikace automatizovaně čitelných Open Dat posune též k publikaci právně závazných, platných a pravidelně aktualizovaných datových sad s jasně definovanou zodpovědností OVS za takové sady. Dílčí cíl 5.11 GeoInformace. Cílem je navrhnout a realizovat datovou politiku, zajistit interoperabilitu, odstranit duplicity a zpřístupnit prostorové informace ve vlastnictví veřejné správy a ve veřejném zájmu pro přívětivé veřejné služby stejně/obdobně, jako tomu u ostatních referenčních a autoritativních údajů v PPDF (například při on-line žádostech ve stavebním řízení). Je potřeba také propojit centrální sdílené prostorové informace s informacemi ve správě krajských datových center a dalších systémů územních samospráv, které slouží zejména pro územní plánování, krizové řízení a další oblasti využívající geoinformací, v podobě Digitální technické mapy ČR a datových zdrojů vzniklých na základě použití metody BIM – Informačního modelování staveb. Dále bude rozvíjen potenciál geoinformací a informací o stavbách jako otevřených dat. Informační koncepce ČR rovněž definuje základní zásady (architektonické principy) eGovernmentu, které budou uplatněny při naplňování informační koncepce. Principy relevantní k otevřeným datům: P4 - Otevřenost a transparentnost (Openness and Transparency) - Orgány veřejné správy mezi sebou mají sdílet informace a data a musí občanům a podnikům umožnit přístup ke kontrole vlastních údajů a možné opravě; musí uživatelům umožnit sledování správních procesů, které se jich týkají a musí do koncipování a poskytování služeb zapojit zúčastněné strany (například podniky, výzkumné pracovníky a neziskové organizace) a spolupracovat s nimi. P13 - Otevřená data jako standard (Open Data by default) - Veřejné údaje evidované orgány veřejné správy ve spravovaných ISVS musí být zveřejňovány jako otevřená data. Pro neveřejné údaje musí být jako otevřená data zveřejňována jejich anonymizovaná podoba, souhrn nebo statistika, nebo obdobná forma, pokud může mít význam pro uživatele těchto dat. V případě, že orgány veřejné správy sdílejí veřejné údaje (včetně anonymizované podoby neveřejných údajů, souhrnů nebo statistik) musí je sdílet jako otevřená data.

  • legislativa/start_digitální_česko.1543860534.txt.gz
  • Poslední úprava: 2020/06/03 07:36
  • (upraveno mimo DokuWiki)