edu:start_egov

Toto je starší verze dokumentu!


Kontext otevřených dat

Milý Drahomíre,

texty, které máme jinde spíše odkazuj, než zde opakuj. Na úvod dej text „Data neotevíráme pro srandu, ale proto, že jsou hybnou silou řady iniciativ, např.: … seznam .. “ - pro toho, kdo se chce rychle dozvědět, o čem to je.

Měj se hezky,

Tvůj PT.

Digitalizace, otevřenost, okamžitá dostupnost informací a jejich snadné a neomezené sdílení se staly základním fenoménem dnešní doby a dnešní společnosti.

Významnou a podstatnou vlastností digitálního obsahu je jeho snadné opakovatelné používání a neomezené možnosti jeho dalšího zhodnocování. Informace v digitální podobě dostupné online přinášejí občanům nové způsoby přístupu k poznatkům a informacím, přispívají k rozvoji nových výrobků a služeb a jejich využití přesahuje hranice jednotlivých států.

Je tedy naprosto přirozené, že otevřená data nejsou pouze nějakou technickou specialitou „vyvolených“, ale že se jedná o zásadní změnu filosofie přístupu k informacím. Otevřená data se stávají nejen nedílnou součástí většiny oblastí veřejného života, ale v řadě oblastí jsou jejich nezastupitelným „hybatelem“ a „katalyzátorem“.

Otevřená data sehrávají různé role v závislosti na oblasti a účelu použití. Tyto role se formulovaly postupně v důsledku rozvoje a vývoje problematiky otevřených dat.

  • Otevřená data jako nástroj transparentnosti – začátky využívaní otevřených dat za účelem zviditelnění a zprůhlednění veřejné správy. Role využívaná zejména v oblasti open governmentu.
  • Otevřená data jako „infrastruktura“ – souvisí s poznáním, že i jiná data než jenom data veřejné správy jsou zajímavá a užitečná, a že v digitálním věku a internetu věcí jsou to zejména data, který vytváří naše prostředí. Role využívaná zejména v konceptu SMART City.
  • Otevřená data jako „normál“ – tady již nejde jenom o samotná data, ale zejména o jejich zhodnocení, o jejich uživatele, o vytváření „datových příběhů“.

V zásadě lze vazby a přesah otevřených dat vydefinovat v 5 oblastech:

  • spojení se současnými trendy tzv. „open movements“,
  • role otevřených dat v podpoře demokracie a řízení státu,
  • role otevřených dat v konceptu SMART City,
  • zapojení otevřených dat do geografických informací,
  • legitimizace otevřených dat pomocí legislativních dokumentů a strategií ČR a EU.

Svět

  • G8 Open Data Charter
  • INTERNATIONAL OPEN DATA CHARTER
  • Open Government Data Principles (Sebastopol, California, 2007)
  • G20 Anti-Corruption Open Data Principles
  • PARIS DECLARATION 4th Global Summit of the Open Government Partnership

Evropská Unie

  • Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/98/ES ze dne 17. listopadu 2003 o opakovaném použití informací veřejného sektoru
  • Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/37/EU ze dne 26. června 2013, kterou se mění směrnice 2003/98/ES o opakovaném použití informací veřejného sektoruru
  • EU implementation of the G8 Open Data Charter
  • THE BASQUE DECLARATION
  • EU eGovernment Action Plan 2016-2020
  • Evropský rámec interoperability - Strategie provádění
  • European Digital Agenda (2010-2020)
  • A Digital Single Market Strategy for Europe
  • 2018 Rolling Plan for ICT Standardisation

Česká republika

  • Strategický rámec Česká republika 2030
  • Digitální Česko
  • Strategický rámec rozvoje veřejné správy ČR pro období 2014 - 2020
  • Akční plán boje s korupcí na rok 2018
  • Akční plán ČR Partnerství pro otevřené vládnutí na období let 2016 až 2018
  • Strategický plán rozvoje ICT služeb a její opatření na zefektivnění ICT služeb
  • Akční plán pro rozvoj digitálního trhu
  • Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím
  • Nařízení vlády č. 425/2016 Sb., o seznamu informací zveřejňovaných jako otevřená data

Naprostá většina iniciativ, které ve svém názvu obsahují „open“ je převážně zaměřena na definování legislativních podmínek umožňujících volné užívání obsahů, jichž se týkají, dále na stanovení potřebných standardů a principů pro práci s nimi a vytvářením vhodného prostředí pro jejich zpřístupnění. Otevřená data jsou často součástí standardů uvedených „otevřených“ iniciativ„.

Pojem „Open“ se nenápadně stává přívlastkem názvů většiny oblastí lidského bytí a konání a je tak jasným důkazem směřování lidstva k otevřené společnosti.

  • Open content - se zabývá přípravou a publikací zdrojů zaměřených na lidské publikum (jako je próza, fotografie,video) s cílem jejich poskytnutí k volnému užití.
  • Open education - rozšiřuje přístup k učení a školení tradičně nabízených prostřednictvím formálních vzdělávacích systémů, typicky prováděno způsobem on-line bez požadavků na předcházející vzdělání.
  • Open educational resources - volně přístupné, otevřeně licencované dokumenty a média, které jsou užitečné pro výuku, učení, a hodnocení, jakož i pro výzkumné účely.
  • Open access - otevřený přístup k vědeckým publikacím na internetu, často jsou součástí zpřístupnění článků i přiložené otevřené datové sady.
  • Open Knowledge – zasazují se o otevřenost řešení řady problémů v nejrůznějších oblastech (věda, historie, zeměpis, hudba, filmy, knihy, vláda, ….). V kontextu otevřených dat je Open Knowledge to, čím se otevřené data stanou, když jsou užitečné, publikované a využívané.
  • Open notebook science - odkazuje na použití otevřeného datového konceptu na co největší část vědeckého procesu, včetně neúspěšných experimentů a nezpracovaných experimentálních dat.
  • Open science - přístup k otevření a propojení vědeckých aktiv, jako jsou data, metody a nástroje s propojenými datovými technikami umožňujícími transparentní, reprodukovatelný a mezioborový výzkum.

Otevřená data v oblasti podpory demokracie a otevřeného vládnutí jsou zejména využívána jako nástroj pro zajištění transparentnosti.

V oblasti otevřeného vládnutí se dnes vyskytuje řada pojmů, jejichž význam je často zaměňován nebo i nepřesně interpretován.

E-government

  • E-government je moderní digitální veřejná správa, využívající k výkonu svých působností digitální infrastrukturu, realizující sadu ICT služeb, které jsou sdílené, vzájemně sladěné, důvěryhodné, propojené, přístupné, bezpečné, dostupné a efektivní. (Citace z informační koncepce ČR, Digitální Česko, 2018)
  • E-government je protokol pro jednosměrnou komunikaci a elektronickou správu VS.
  • V e-governmentu je využití ICT zaměřeno na vylepšení a digitalizaci služeb VS.
  • Specifikem e-governmentu v ČR bude vytvářený „Veřejný datový fond“, který bude učen pro publikované veřejné údaje VS ve formátu otevřených dat a stane se také základní metodou pro sdílení veřejných údajů mezi veřejněprávními subjekty navzájem.
  • Specifický cíl 5.10 informační koncepce ČR:
    • Veřejný datový fond - tvořený publikovanými veřejnými údaji veřejné správy je základní metodou pro sdílení veřejných informací mezi veřejnoprávními subjekty navzájem i pro sdílení veřejných údajů mezi veřejnoprávní a soukromoprávní sférou v ČR. Veřejný datový fond se od pouhé publikace automatizovaně čitelných Open Dat posune též k publikaci právně závazných, platných a pravidelně aktualizovaných datových sad s jasně definovanou zodpovědností OVS za takové sady.

E-governance

  • E-governance je obousměrný komunikační protokol.
  • Využití prostředků ICT je zaměřeno na interakci s různými sociálními partnery, skupinami a ekonomickými subjekty.
  • Používání otevřených dat je klíčové v boji proti korupci vlády, pro posílení postavení občanů a posílení otevřenosti vládnutí.

Join up government

  • Join up government je termín vytvořený v devadesátých letech pro starou správní doktrínu nazvanou „koordinace“. V obecném smyslu koordinace ve staré správní doktríně naznačuje, že všechny části výkonné vlády by měly být vzájemně propojeny a vzájemně se doplňovat.
  • Cílem koordinace ve vládě je mít možnost představit lidem jedinou tvář a působit jako jediná jednotka na několika dosud vzájemně souvisejících problémech

E-democracy - jedná se o formu vlády, ve které se předpokládá, že všichni dospělí občané jsou způsobilí prostřednictvím informačních technologií se přímo zapojit do návrhů, vývoje a tvorby zákonů. Open government a open governance

  • OECD definuje otevřenou vládu jako „kulturu vládnutí založenou na inovativních a udržitelných veřejných politikách a postupech inspirovaných zásadami transparentnosti, odpovědnosti a účasti, které podporují demokracii.“
  • Základní pilíře:
    • transparentnost - transparentnost se týká zveřejňování příslušných dokumentů a dalších informací o vládním rozhodování a veřejné činnosti směrem k veřejnosti způsobem, který je relevantní, přístupný, včasný a přesný:
      • relevantní a přístupné znamená, že informace by měly být srozumitelné,
      • ve vhodném formátu (pro opakované použití),
      • šité na míru specifické potřebě různých konzumentů,
      • informace by měly být aktuální, přesné a úplné.
    • spoluúčast
      • Spoluúčast na tvorbě politik znamená otevření vládních rozhodovacích procesů občanům, podnikům a veřejným správám s cílem zvyšování vytvářených veřejných hodnot.
    • zodpovědnost
      • Zodpovědností se rozumí odpovědnost vlády a její povinnost informovat své občany o všech rozhodnutích, která činí, skládání účtů ze všech provedených aktivit, nést odpovědnost za svou výkonnost jako celku i výkonnost jejích veřejných činitelů. Vláda dostala mandát od obyvatel, proto mají občané právo za účelem udržení a posílení demokratického řádu ji posuzovat za její činy. V kultuře vlády by měla být vnořena odpovědnost skládat účty vůči svým občanům bez ohledu na to, zda ji aktivně požadují nebo ne
    • spolupráce
      • Spolupráce na veřejných službách představuje spolupráci s třetími stranami s cílem poskytnout přidanou hodnotu při návrhu veřejných služeb a/nebo při jejich poskytování. Spolupráce se také zaměřuje na využívání principů orientovaných na služby, jako jsou jejich opětovné znovu použití, kompozice a modularita služeb. Vytvářená hodnota se netýká pouze zapojené podnikatelské sféry do nově koncipovaných služeb, ale zejména přidané vytvořené hodnoty samotné společnosti.
  • Základní (otevřené) přístupy:
    • otevřená data
    • otevřené procesy
    • otevřené služby

Otevřená data v oblasti SMART City jsou zejména využívána jako infrastruktura, pro část zaměřenou na lokální Open governance jako nástroj transparentnosti

Pro zajištění vzájemně provázaného kontextu všech dílčích částí a systémů města při realizaci konceptu SMART City, patří dle iniciativy EU „European Innovation Partnership on Smart Cities and Communities“ následující základní klíčová doporučení (dle „Operational Implementation Plan“):

  • Důsledné využívání standardů, protokolů a všeobecných datových formátů, které umožňují a podporují interoperabilitu mezi různými systémy, zabraňují uzavření v dodavatelských specifikách a podporují soutěživost ve vytvářených řešeních.
  • Zajišťování přístupu k datům třetím stranám (s plným zajištěním ochrany osobních údajů a obchodních tajemství) a tím vytváření podpory pro rozvoj a zkvalitňování nových aplikací.
  • Používání stávajících infrastruktur a umožnění jejich neomezené opakované využívání pro různé účely.

Pro zajištění vnitřně provázaného (synergického) kontextu města sestávajícího se z velkého počtu velmi heterogenních systémů nacházejících se ve velmi heterogenním organizačním prostředí je požadavek na zajištění „datové propojitelnosti“ zcela zásadní a klíčový. Datová propojitelnost musí vykazovat tyto charakteristiky. Musí být:

  • otevřená,
  • standardizovaná,
  • umožňovat vzájemné sdílení dat,
  • musí být transparentní,
  • musí zaručovat kvalitu předávaných dat.

Otevřená data z pohledu jejich základních charakteristik plně naplňují výše uvedená doporučení, poskytují integrační základnu a tak sehrávají klíčovou roli v konceptu budování SMART City.

Součástí konceptu SMART City nejsou jenom inovativní řešení pro městskou infrastrukturu, ale také vytváření nových možnosti a způsobů řízení města a rozhodování.

Základní pilíře Open governance jsou v konceptu SMART city navíc doplněny o následující principy:

  • Inclusiveness (začlenění )
    • zahrnutí všech, zvláště zranitelných populací a skupin, prosazování genderové rovnováhy, zohlednění digitálních propastí ve společnosti.
  • Privacy (soukromí)
    • vytváření řešení, které respektují svobodu jednotlivců a jejich práva na soukromí.
  • Democratic responsibility (demokratická odpovědnost)
    • otevřené přístupy musí vycházet z právního a formálního rámce, nenahrazují, ale doplňují zavedené demokratické procesy.
  • edu/start_egov.1542116505.txt.gz
  • Poslední úprava: 2020/06/03 09:36
  • (upraveno mimo DokuWiki)